Diferenciace výuky ve školních vzdělávacích programech s ohledem na 1.stupeň ZŠ
Differentiation in school curriculum at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43627Identifikátory
SIS: 95226
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tomková, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
individualizace, diferenciace, školní vzdělávací program, nadané dítě, žák se speciálními vzdělávacími potřebamiKlíčová slova (anglicky)
individualization, differentiation, school curriculum, talented child, child with specific educational needsPráce se zabývá diferenciací výuky ve školních vzdělávacích programech s ohledem na 1. stupeň základní školy. Jejím cílem je popsat podmínky a podoby diferenciace výuky tak, jak jsou zakotveny ve školních vzdělávacích programech vybraných pražských škol a ověřit, zda a jakým způsobem jsou v praxi naplňovány. Zaměřuje se převážně na péči o skupiny žáků, pro které je diferenciace značně žádoucí a kteří jsou běžně vzděláváni na základních školách. Jedná se o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané. Praktická část práce přináší výsledky kvalitativního výzkumu v podobě kazuistik vybraných pražských základních škol, jejich školních vzdělávacích programů a realizace diferencované výuky v praxi. Kazuistiky obsahují popis funkčních a vyzkoušených modelů individualizace a diferenciace v práci těchto škol. Z organizačních schémat diferenciace, tak jak jsou popsány v teorii, jsou v praxi používány nejčastěji kombinace diferenciace vnitřní - v rámci kmenových tříd - individualizací nebo i skupinově (někdy za pomoci asistenta pedagoga), a skupinové diferenciace vnější, nejčastěji vznikající za účelem zvláštní péče, ať už o skupiny žáků se specifickými vzdělávacími potřebami nebo žáky nadané. Klíčová slova: diferenciace, individualizace, nadané dítě, školní vzdělávací program, žák se speciálními...
The thesis is focused on differentiation in school curriculum at primary schools. Its aim is to describe the conditions and schemes of differentiation in school curriculum at selected primary schools in Prague and to confirm if and how they are fullfilled in the classes. It is focused mainly on care for the groups of children to whom differentiation is highly recommended. These are children with specific educational needs and talented children. The practical part of the thesis presents results of qualitative research in casuistries of selected Prague primary schools, their school curriculum and practical use of the differentiation of education in their classes. The casuistries contain descriptions of functional and tested models of individualization and differentiation at these schools. Of organizational structures (as they are described in theory) combinations of these are used most often: intrinsic differentiation (in common classes) - individually or in groups (sometimes with pedagogical assistant) and group extrinsic differentiation, that is formed as special care for children either with specific educational needs or talented children. Key words: differentiation, individualization, talented child, school curriculum, child with specific educational needs