Využití metod dramatické výchovy ve vlastivědném vzdělávání na prvním stupni ZŠ
Use of drama methods in historical studies at primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43625Identifiers
Study Information System: 121248
CU Caralogue: 990014722960106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Svobodová, Radmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dramatická výchova, projektová výuka, vlastivědné vzdělávání na I.stupni ZŠ, Rámcově-vzdělávací program pro základní vzdělávání, třífázové učení, projektová výukaKeywords (English)
Drama education, Project teaching, Historical education at primary school, Framework curriculum for elementary education, Constructivism, Three - phase learning, Project teachingDiplomová práce zkoumá pomocí akčního výzkumu možnosti propojení dramatické výchovy a vlastivědného učiva s dějepisnou tematikou na prvním stupni ZŠ. Teoretická část zkoumá různá pedagogická a psychologická východiska, která podporují myšlenku propojení dramatické výchova a vlastivědy a definuje tak možnosti zapojení dramatické výchovy jako výukové metody na prvním stupni. Praktická část obsahuje konkrétní návrh dvou vlastivědných lekcí s dějepisnou tematikou, které využívají metody dramatické výchovy včetně zhodnocení jejich realizace ve 4. a 5. ročníku ZŠ. Obě lekce jsou navrženy i realizovány v souladu s třífázovým učením a respektují psychologické aspekty cílové skupiny. Lekce využívají hlavně metody dramatické výchovy, okrajově se zde vyskytují metody vzdělávacího programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, zážitkové pedagogiky, projektové výuky a kooperativního učení. Akční výzkum je vyhodnocen pomocí detailního popisu pozorování a pedagogické sebereflexe.
This thesis examines the possibilities of linking historiographical education and drama curriculum in primary school using action research. The theoretical part examines various educational and psychological bases that support the idea of linking drama and historiographical education and defines the possibilities of the involvement of drama as a teaching method in the primary school. The practical part contains specific proposal of two lessons with historiographical themes and also includes evaluation of their implementation in 4th and 5th class. Both lessons are designed and implemented in accordance with the teachings of Three-phase, respecting the psychological aspects of the target group. Lessons use mainly drama methods, marginally methods of curriculum Reading and writing to critical thinking, Experiential learning, Project teaching and Cooperative learning are used. Action research is evaluated through observation and detailed description of teacher reflection.