Využití inovativních metod výuky ke zkvalitnění vzájemných vztahů mezi žáky na prvním stupni základní školy
Using innovative teaching methods to enhance social relationships in the classroom: focus on 6-10 year olds attending primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43573Identifiers
Study Information System: 96336
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
metoda, inovace, osobnost dítěte, osobnost učitele, třídní klimaKeywords (English)
method, innovation, child's personality, teacher's personality, classroom climateANOTACE: Cílem diplomové práce je zjistit, zda zavedení inovativních přístupů ve vyučování může pomoci ke zkvalitnění vzájemného chování, komunikaci a spolupráci dětí v již zavedeném kolektivu. Snahou uvedeného přístupu je utváření a rozvoj pozitivního třídního klimatu a tím podnětného prostředí pro výuku inovativními metodami (metodami moderního vyučování). Teoretická část se zabývá problematikou vzniku inovativních metod spojeného s novým pohledem na osobnost dítěte, popisuje některé alternativní školy a programy, ve kterých mají inovativní metody svůj původ. Cílem teoretické části je vymezení pojmu metody výuky s akcentem na metody inovativní, které mají vliv na utváření pozitivního třídního klimatu. Dále se teoretická část zabývá pojmem inovace a jeho pojetím, rolí učitele a charakteristikou žáka středního školního věku. Výzkumná část popisuje průběh a realizaci zavedení inovativních metod u žáků 4. ročníku základní školy. Cílem praktické části je zjištění, zda lze v zavedeném kolektivu pomocí inovativních přístupů vyvolat pozitivní změny klimatu třídy. Formou dotazníků jsou analyzovány výsledky zjištění a následně porovnány s výsledky dotazníkového šetření v kontrolní skupině. KLÍČOVÁ SLOVA: metoda, inovace, osobnost dítěte, osobnost učitele, třídní klima
ANNOTATION: The aim of this dissertation is to determine whether innovative teaching methods may positively influence the quality of social relationships and whether they may contribute towards better communication and collaborative behaviour amongst pupils. The goal of the given approach is to develop positive group dynamics and create inspiring environment for the application of modern teaching methods. The theoretical part centres on the origins of innovative teaching methods that were largely motivated by the evolving conception of child's personality. This section describes some of the key alternative schools and programmes that gave rise to the aforementioned innovative teaching methods. The goal of the theoretical section is to clearly define the concept of innovative teaching methods with emphasis on those that contribute towards the formation of a positive classroom climate. The theoretical part then conceptualises innovation in teaching and explains the role of the teacher. The personality of a 10-year old and the attributes defining this developmental stage are also explored. The research part describes the implementation of given innovative methods in teaching fourth-grade pupils. The aim of the research was to find whether the implementation of given teaching methods may induce positive changes...