Hodnoty výskytu dyslálií v 1. ročníku ZŠ
Value of dyslalia 1. st. School year
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43212Identifiers
Study Information System: 107033
CU Caralogue: 990015259640106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komunikace, školní věk, dyslalie, hodnoty výskytu dyslalieKeywords (English)
Communication, school age, dyslalia, value of dyslaliaCílem diplomové práce je přiblížit problematiku dyslálie. Práce se zaměřuje na hodnoty výskytu dyslálií v 1. ročníku ZŠ. Teoretická část poskytuje poznatky, jež se dotýkají této problematiky. Jedná se především o vymezení pojmů: komunikace, narušená komunikační schopnost, komunikace ve vztahu RVP PV a RVP ZV. Značná část se věnuje komplexnímu zpracování problematiky dyslálie (klasifikace, symptomatologie, etiologie, diagnostika a terapie), práce se také věnuje dyslalii a jejím možným dopadům na život (dyslalie a škola, dítě s dyslalií a učitel, společenské důsledky dyslalie a psychologické důsledky dyslalie) Praktická část je zpracována na základě dotazníkového šetření, bylo tedy použito metod kvantitativního výzkumu. Respondenty dotazníkového šetření byli rodiče žáků. Hlavním cílem této části bylo orientační zjištění hodnot výskytu dyslalií v prvním ročníku základní školy.
Problem of the dyslalia is the main target of this graduation thesis . It's based on the value of dyslalia 1. st. school year. The teoretical part provides knowledges, which deales with this issue. It's especially based on the basic terms: communication, communication disorder, communication with the relationship to RVP PV a RVP ZV. The main part of the teoreticial part pursue of the komplex proccesing dyslalia problem (classification, symptomatology, etiology, diagnosis and therapy), graduation thesis is also pursue of dyslalia problems and it's possible impacts on life (dyslalia and school, children with impaired articulation and teacher, dyslalia's social and psychological consequences). The practical part is prepared on the basis of the survay. For this survay it was used the quantitative research methods. The Survay respondents were student's parents. Determine approximate values of dyslalia occurrence in the first school year was the main target of this practical part.