Hovory o dospělosti
Talking about adulthood
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43019Identifiers
Study Information System: 106250
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Chrz, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
narativní přístup, psychoterapie, terapeutický vztah, narativní rozhovorKeywords (English)
narrative approach, psychotherapy, therapeutic relationship, narrative interviewPráce se zabývá rekonstrukcí významu životní zkušenosti u dospívajících dívek. Je k tomu využita metoda analýzy narativního rozhovoru. Jsou zpracovány i další funkce narativního rozhovoru v práci s dospívajícími. Výsledky práce shrnují funkce narativního rozhovoru jako metodu navázání důvěrného vztahu a jako nástroj poznání, sebepoznání a sebereflexe. V teoretické části je vymezen narativní přístup v psychologii a psychoterapie. Narativní přístup je nastíněn v souvislostech jeho vzniku a hlavních východisek. Psychoterapie je popsána jako léčebná metoda a je věnována pozornost terapeutickému vztahu v práci s dětmi a dospívajícími.
This thesis concerns reconstruction of meaning of life experiences in adolescent girls. There is used method of analysis of narrative interview. There are processed other features of narrative interview in working with adolescents. The results are summarized functions of the narrative interview as a method of forming an intimate relationship and as a instrument of knowledge, self-knowledge and self-reflection. In the theoretical part are defined narrative approach in psychology and psychotherapy. Narrative approach is outlined in the context of its origin and the main bases. Psychotherapy is described as a healing method and attention is paid to therapeutic relationship in working with children and adolescents.