Mravní usuzování dětí staršího školního věku
Moral reasoning of older school age children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42897Identifiers
Study Information System: 83469
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Neuwirthová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
mravní usuzování, morálka, myšlenkové operace, sociální interakce, morálně dilematické situace, aktivity, děti staršího školního věku, skautský oddílKeywords (English)
moral reasoning, morality, thinking skills, social interaction, moral dilemma situation, activities, older school age children, scout troopBakalářská práce se zabývá zkoumáním mravního usuzování dětí staršího školního věku, tj. dětí ze skautského oddílu ve věku dvanácti až patnácti let. Data pro práci jsem získala díky pravidelnému docházení do skautského oddílu, kde jsem skrze pozorování, rozhovory s dětmi a především rozhovory s vedoucími získala ucelenou představu o mravně dilematických situacích, se kterými se děti v oddílovém životě setkávají. V důsledku toho jsem si vymezila oblast mého zkoumání. Společně s vedoucími jsme následovně vymysleli aktivitu, v rámci níž jsme prostřednictvím skautského zákona diskutovali s dětmi, se snahou poznat povahu jejich mravního usuzování. Teoretickou citlivost a náhled na obecnou problematiku jsem získala především z prací Jeana Piageta a Lawrence Kohlberga.
The thesis deals with researching the ethical judgement in middle-school children, i.e. boy/girl scouts at the ages of eleven to fifteen years. I have gathered the underlying data by regularly attending the meetings of a boy/girl scout squad, observing and interviewing the children and, most importantly, consulting their scoutmasters, thereby gaining a comprehensive idea of the ethically ambiguous situations the children face during their time in the squad. I have defined my research area as a result of this. Together with the scoutmasters, we have then devised an activity that allowed us to have discussions with the children within the scope of the scout law, with the aim to gain an understanding of their ethical judgement. I have gained my theoretical sensitivity and overview of the general subject primarily from the works of Jean Piaget and Lawrence Kohlberg.