Škola ve vyprávění rodičů dětem
School in narratives parents to children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42883Identifikátory
SIS: 106513
Kolekce
- Kvalifikační práce [18678]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučera, Miloš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
13. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
rodinný příběh, vyprávění, školaKlíčová slova (anglicky)
family story, storytelling, schoolBakalářská práce "Škola ve vyprávění rodičů dětem" se zaměřuje na oblast orální historie rodiny ve vztahu ke škole. Teoretická část shrnuje, jak důležitou roli hraje vyprávění v lidském životě. Ukazuje příběh jako zdroj důležitých hodnot, historie společnosti, jako možnost formování osobní identity. Představuje vzájemné působení rodiny a školy, i vliv školy při utváření rodinných příběhů. Empirická část práce popisuje výzkum, jehož cílem je objasnit z jakého důvodu rodiče vypráví dětem příběhy o škole. Výsledky ukazují, že ve většině rodin sledovaného vzorku hraje škola důležitou roli, je zdrojem tradičních hodnot a norem, proto o ní rodiče hovoří. Působí jako konzervativní instituce poskytující rodině stabilitu a jistotu.
Bachelor thesis "School in narratives parents to children" focuses on an oral family history in relation with the school. The theoretical part summarizes the important role of narratives in human life. It shows the story as a source of important values, history and also the possibility of individual's identity formation by the stories. The interaction between family and school and the influence of the school in shaping the family stories is presented in the theoretical part. The empirical part deals with the research that aims to clarify the reason why parents tell stories about the school to children. The results indicate that in most reference sample families school plays an important role, because it is the source of traditional values and norms. That is the reason why parents talking about it. The school represents a conservative institution, which provides stability and security to the family.