Výukové objekty pro interaktivní tabuli se zaměřením na matematiku
Creation of learning objects for interactive whiteboard in math education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42547Identifiers
Study Information System: 106368
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Vaňková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Information Technology Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
interaktivita, výukové objekty, interaktivní tabule, prezentace, matematikaKeywords (English)
interactivity, learning objects, interactive whiteboards, presentations, mathematicsCílem bakalářské práce na téma "Výukové objekty pro interaktivní tabuli se zaměřením na matematiku" je zmapovat teoretické aspekty interaktivní výuky a principy využití interaktivní tabule při výuce matematiky na střední škole. Dalším cílem je vytvoření interaktivních prezentací různých tematických celků z osnov matematiky pro střední školy, a to zároveň s pedagogickou dokumentací k těmto prezentacím. Popis teoretických aspektů se věnuje jednak samotnému pojmu interaktivita a dále pojmům výukový objekt a interaktivní tabule. V práci je zdůrazněna nutnost dbát při výuce pomocí interaktivní tabule tradičních didaktických zásad a tyto zásady jsou vysvětleny ve vazbě na interaktivní výuku. Praktická část práce je věnována tvorbě výukových objektů v prostředí programu GeoGebra a programu SMART Notebook pro tvorbu prezentací. Výsledkem práce je osm prezentací vytvořených pro druhý a třetí ročník SŠ tak, aby plně využívaly možností, které daný program nabízí.
The aim of the thesis on the topic "Learning objects for interactive whiteboard with a focus on mathematics" is to explore theoretical aspects and principles of interactive teaching using interactive whiteboards in teaching mathematics at middle school. Another goal is to create interactive presentations of various thematic units of mathematics curricula for middle schools, and educational at the same time with the documentation for these presentations. Description of theoretical aspects deals with of both the very notion of interactivity and learning object concepts and interactive whiteboard. The bachelor thesis emphasized the need to take care when using the interactive whiteboard teaching traditional didactic principles and these principles are explained in relation to interactive learning. The practical part is dedicated to creating learning objects in the environment of the program GeoGebra and the program SMART Notebook for creating presentations. Result of this work is eight presentations created for the second and third year of middle school to take full advantage of the opportunities the program offers.