Význam esperanta pro emancipaci zrakově postižených
Importance of esperanto for the emancipation of the visually impaired
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41893Identifiers
Study Information System: 107744
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Special Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
esperanto, zrakově postižení, Karel Emanuel Macan, historie esperantského hnutí nevidomých, výchova a vzdělávání nevidomýchKeywords (English)
esperanto, visually impaired, Karel Emanuel Macan, history of the Esperanto movement for blinds, blind educationHlavním cílem této bakalářské práce je popsat vývoj esperantského hnutí mezi nevidomými s důrazem na české země a také zjistit, jaký má esperanto přínos pro zrakově postižené v současnosti. Práce je rozdělena do dvou částí. První část popisuje historický vývoj péče o zrakově postižené a význam esperanta v něm. V první kapitole práce je popsán vznik esperanta a jeho rozšíření po celém světě. Další kapitola přináší vhled do kulturní a vzdělávací situace českých nevidomých při příchodu esperanta a také o jejich prvních kontaktech s tímto jazykem. Třetí kapitola pojednává o Karlu Emanuelu Macanovi a jeho přínosech pro české i světově esperantské hnutí nevidomých, jeho následovnících a událostech, které ovlivnily to, že toto hnutí existuje dodnes. Ve druhé části je popsán provedený výzkum metodou dotazníku. Ten si dává za úkol shromáždit informace o tom, jak dnes čeští i zahraniční nevidomí využívají možností esperanta a jaký má význam pro jejich život. Klíčová slova Esperanto, zrakově postižení, Karel Emanuel Macan, historie esperantského hnutí nevidomých, výchova a vzdělávání nevidomých
The main objective of bachelor thesis is description of history of Esperanto movement among the visually impaired with intend to the Czech lands and also finding out what is the benefit of Esperanto for the visually impaired in the present. The work is divided into two parts. The first part describes the major historical development of care for the visually impaired and the importance of Esperanto in it. The first chapter describes the creation of Esperanto and its spread around the world. The next chapter provides insight into the cultural and educational situation of Czech blinds when the Esperanto coming and it describes their first contact with this language. The third chapter deals with Charles Emanuel Macan and its benefits for Czech and world Esperanto movement of blinds, his followers and influenced by the fact that this movement exists to the present. The second part describes the research conducted by questionnaire. It takes on task to collect information how the Czech and foreign blinds are using the possibilities of Esperanto and what has meaning for their lives. Keywords Esperanto, visually impaired, Karel Emanuel Macan, history of the Esperanto movement for blinds, blind education