Specifická úloha artefiletiky jako vnějšího konceptu se záměrem budování vnitřních prekonceptů a selfkonceptů u mladých lidí po prodělané psychotické zkušenosti
Specific role of art-philetic approach as an objective concept to build up inner pre-concepts and self-concepts on young people after psychotic episode
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41698Identifiers
Study Information System: 125865
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Helus, Zdeněk
Géringová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Souhrn Témata, kterými se zde zabývám, se netýkají otázky postupu při léčbě (psychoterapii) psychotické nemoci. Můj zájem se soustředí na samotné mladé lidi, kteří mají za sebou zkušenost s atakou této nemoci. Předpokládám, že proces sebeobjevování, sebepoznávání a sebepřijetí je u nich možný stejně, jako u jiných mladých lidí. V tomto směru je potřeba vymezit oblast působení mimo klinickou praxi, která v dalším rozvoji člověka očekává spíše komplikace. Ve své praxi se setkávám s velkým počtem mladých lidí, kteří poté, co se vyléčili z nemoci, mají potřebu bilancovat a hledat nové životní cesty. Prodělaná psychotická porucha znamená životní zlom, ale v tuto chvíli se už stává něčím vedlejším, tito lidé nemyslí na nemoc jako na symptomy, ale jako na existenciální situaci. Řeší své osobní, vývojové a vztahové krize de facto stejně jako jiní mladí lidé. V Mezinárodní klasifikaci nemocí se takové "stavy" neuvádějí. Nevystačíme však s pouhou edukací v oblasti výtvarného projevu u těchto lidí. Setkáváme se tu s člověkem, který řeší dilemata, hledá odpovědi na životní otázky, má specifickou zkušenost, a proto jedinečný způsob nahlížení na svět. V tradičním didaktickém pojetí je každý takový projev komplikací, která se odchyluje od běžných edukativních postupů. Moje otázky se soustředí na využití tvorby jako...
The subject I am interested in, is not about therapeutic interventions of psychotic disorder. I am concerning on young people as they are, although they suffer by any disorder. I presume they are able to reflect themselves, their inner experience and to work on self-acceptance and growth in the same way as other young people. For that kind of process is important to determine the range of professional area out of clinical practice because in clinical area are expected complications in personality development. I meet with a lot of young people they have experience with psychotic episode but they do not need therapeutic treatment any more. This experience means quite fault in their lives but now is all over and young people appreciate it as existential theme. They need to account and to close this experience and to seek other new ways to continue in their lives. They solve personal, development and relationship crisis as other young people do. It is nothing symptomatic. Simple school education in arts is also not enough because there is no place for a person who complicates the didactics because of his/her specific point of view on the things determined by his/her specific experience. I ask if it was possible to lead creative activities on purpose to give a chance to develop self-esteem and to support...