Management změny ve škole
Management changes at school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41595Identifiers
Study Information System: 114663
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
škola, změna, odpor, ředitelKeywords (English)
school, change, resistance, DirectorDiplomová práce se v rámci širšího tématu managementu změny zabývá odporem ke změnám, příčinami jeho vzniku a možnostmi jeho snížení. Cílem je odhalit strukturu odporu u konkrétních nejčastějších změn v životě základních škol, zjistit, které proměnné mají největší vliv na vznik a sílu odporu, najít pro stejné změny na různých školách společné charakteristiky vybraných změn a formulovat doporučení řídícím pracovníkům, jak snížit míru odporu k zaváděným změnám. Práce se skládá z teoretické části se studiem dosavadních poznatků tématu a praktické části, výzkumu, kde jsou získávána a zpracovávána data. Výzkumnou metodou je dotazníkové šetření. Mezi nejdůležitější výsledky patří zjištění velmi vysokého vlivu vnímání přínosu změn na celkový odpor ke změnám. Učitelé jsou ochotni akceptovat vysokou náročnost změny, vnímají-li pozitivně její přínos. Tento vliv se projevuje napříč různými skupinami a hledisky hodnocení. Učitelé a zvláště muži potřebují věřit, že změny jsou přínosné. Větší odpor ke změnám projevují ženy než muži. Ženy citlivěji vnímají náročnost změn. Odpor ke změnám stoupá spolu se vzrůstajícím věkem i délkou práce pro školu. Výsledky práce mohou být využity řídícími pracovníky při realizaci změn.
Regarding a broader topic of management, the diploma work deals with the resistance to changes, causes of its development and options how to decrease it. It aims to reveal the structure of resistance in specific and most common changes in the life of elementary schools. Furthermore, it intends to discover which variables are of the greatest influence on the formation and power of resistance, to find common characteristics for identical changes at various schools and to formulate recommendations to the management how to decrease the degree of resistance to introduced changes. The work is composed of a theoretical part based on the studies of contemporary knowledge and a practical part - a research in which data were obtained and processed. The research method included a questionnaire survey. Among the most significant results the following fact was ascertained: a very high influence of the contribution of changes to the overall resistance to changes Teachers are willing to accept high demands of a change if they perceive its contribution positively. This influence is demonstrated in various groups and viewpoints of assessment. Teachers, primarily men, need to verify that the changes will be beneficial. Women show a greater resistance to changes than men. Women perceive the demands of changes in a...