Srovnání dramatické předlohy s její současnou inscenací Tom Stoppard : Rosenkrantz a Guildenstern jsou mrtvi
Comparison of the dramatic artwork with its contemporary staging. Tom Stoppard : Rosenkrantz and Guildenstern Are Dead
bachelor thesis [DEFENDED]

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41570Collections
- Kvalifikační práce [13442]
Author
Advisor
Referee
Hausenblas, Ondřej
Author's Affiliation
Information unavailable
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Tom Stoppard, Rosenkrantz a Guildenstern jsou mrtvi, srovnání, dramatická předloha, současná inscenace, utváření smyslu, interpretace, klíčové motivy díla, odkazy v díle
Keywords (English)
Tom Stoppard, Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, comparison, dramatic artwork, contemporary staging, formation of the meaning, key motives of the artwork, references in the artwork
Tématem mé bakalářské práce je srovnání dramatické hry Toma Stopparda Rosenkrantz a Guildenstern jsou mrtvi s její současnou inscenací Divadla v Celetné. Nejprve chci teoreticky postihnout vztah dramatu a inscenace, poté se zamyslet nad úlohou inscenátora a nakonec nad interpretací dramatu. Představím osobnost Toma Stopparda, jeho životopis s důležitými životními mezníky, které se nějakým způsobem vztahují ke hře Rosenkrantz a Guildenstern jsou mrtvi. Mým cílem bude ukázat místa, která mohou být východiskem rozdílných interpretací dramatické předlohy a inscenace. Budu procházet všechny složky dramatu a inscenace a budu sledovat, jak se interpretace může měnit a co to zapříčinilo. Ve srovnání dramatické předlohy a inscenace vidím posun ve vyznění obou celků. Budu pracovat především s dramatickou předlohou a s inscenací, protože k tématu téměř neexistuje sekundární literatura. Možnost rozdílné interpretace ukazuji na třech místech. Prvním místem jsou proluky v ději, které Stoppard využívá k tomu, aby zde rozehrál své bravurní slovní hříčky. Inscenace však sklouzává k tomu, že je chápána tak, jako by byla z velké části postavena na humorném aspektu. Druhé místo se týká "hry ve hře", díky níž inscenace opět působí tak, že je založena hlavně na humorném aspektu, přičemž výsledek měl být přesně opačný....
The theme of my bachelor thesis is a comparison of a dramatic artwork Rosencrantz and Guildenstern Are Dead by Tom Stoppard with its contemporary staging in Celetná theatre. First of all I would like to grasp theoretically the relationship between play and its staging, then I want to deal with the role of the director and also with the interpretation of drama. I will introduce Tom Stoppard, his biography with important life milestones, which are somehow related to the play Rosencrantz and Guildenstern Are Dead. My goal is to show bits of the play, which could be interpreted divergently in the dramatic artwork and in its staging. I will go through all of the components of the original play and the staging and look for the possible differences of interpretation and their reasons. In comparison, I perceive changes in the impression of both of the works. I am going to work mainly with the dramatic artwork and its staging, because there is almost none secondary literature on this topic. My goal is to show bits of the play, which could be interpreted divergently. I demostrate the possibility of different interpretation on three examples. The first example are the gaps in the storyline, which Stoppard uses as a space for his brilliant play on words. However the staging seems to emphasize this humorous...