Muzikoterapie u dětí s autismem
Music therapy for children with autism
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41568Identifiers
Study Information System: 106755
CU Caralogue: 990015039120106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Ptáčková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dětský autismus, muzikoterapie, hudba, komunikace, individuální plánováníKeywords (English)
Autism, music therapy, music, communication, individual plansMuzikoterapie u dětí s autismem Abstrakt Obsahem bakalářské práce s názvem Muzikoterapie u dětí s autismem je charakteristika dětského autismu a představení muzikoterapie jako jedné z možných terapií, pomocí níž lze pozitivně ovlivňovat vývoj dětí s autismem. Cílem práce je zaznamenat teoretické poznatky z oblasti terapeutického působení hudby na děti s autismem. Praktická část si dává za cíl analyzovat vliv muzikoterapie na rozvoj žáků v základní škole speciální, se zaměřením na oblast komunikace. Součástí práce je ukázka muzikoterapeutických programů, aplikovaných v průběhu terapie u cílové skupiny. Dále pak případové studie žáků s autismem, individuální plány terapie a jejich evaluace. Klíčová slova Dětský autismus, muzikoterapie, hudba, komunikace, individuální plán
Music Therapy and Children with Autism Abstract The thesis entitled Music Therapy and Children with Autism deals with the characteristics of childhood autism and introduces music therapy as one of the possible forms of therapies, by means of which the development of children with autism can be positively influenced. The objective of the thesis is to record and organize theoretical knowledge regarding therapeutic effect of music on children with autism. The practical, empiric, part of the thesis aims to analyze the impact of music therapy on the development of pupils of special elementary schools, primarily in the area of communication. Three demonstrations of music therapy lessons applied within the process of the target group therapy are included as well as case studies of pupils with autism, individual therapy plans and their evaluation. Key words Childhood autism, music therapy, music, communication, individual plan