Rodiče, stát a mateřská škola
Parents, state and nursery school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41254Identifiers
Study Information System: 92432
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Kropáčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
dítě předškolního věku, rodiče, mateřská škola, potřeby dítěte předškolního věku, stát, předškolní výchova a vzdělávání, rodinná výchova, individuální potřebyKeywords (English)
pre-schooler, parents, nursery school, pre-schooler's needs, state, pre-school education, family education, individual needsDIPLOMOVÉ PRÁCE Diplomová práce je zaměřena na propojené vztahy mezi rodiči, státem a mateřskou školou. Ústředním bodem pro zkoumání těchto vztahů je dítě předškolního věku a jeho potřeby, na které se zájem těchto institucí obrací. Teoretická část se těmito institucemi zabývá podrobněji, zkoumá vzájemné vztahy mezi nimi s ohledem na potřeby dítěte předškolního věku. Popisuje fungování jednotlivých komplexů. V otázce rodičů a rodiny se zaměřuje na její charakteristiku a současná očekávání rodičů. Dále jsou zde zpracovány otázky státního zajištění předškolní výchovy, zřizování a financování mateřských škol, popisuje historický vývoj mateřské školy jako instituce. Práce se zabývá i charakteristikou dítěte předškolního věku a některými modely potřeb. Empirická část diplomové práce vychází z hypotéz, které jsou zaměřeny na znalost potřeb a přehled o potřebách dítěte předškolního věku ze strany učitelek a rodičů dětí. Dále z hypotéz orientovaných na uspokojování potřeb dítěte v mateřské škole s ohledem na individualitu jedince a na to, zda vyhlášky spojené s mateřskou školou jsou v souladu s potřebami dětí. Získané výsledky výzkumného šetření práce porovnává se skutečnou situací předškolní výchovy. Klíčová slova: dítě předškolního věku, rodiče, mateřská škola, potřeby dítěte předškolního věku, stát,...
DIPLOMA THESIS SUMMARY This thesis is aimed at reciprocal relationships between parents, the state and the nursery school. The key focal point of this research is a pre-school child and his needs as these are what the aforementioned institutions mainly concern themselves with. The theoretical part scrutinises the institutions. It explains their functions and examines their mutual relationships with the pre-schooler's needs in view. It characterizes the contemporary family and their current expectations. The diploma deals with provision of pre-school education by, the state as well as establishement and financing of nursery schools. It outlines historical development of the nursery school as an institution and reviews characteristics of a pre-school child. It also looks at various need assessment frameworks. The empirical part of the thesis is based on various hypotheses, some of which were aimed at awareness and review of the pre-school child's needs from the point of view of the teachers and the parents and some which were focused on satisfying the needs by the nursery school with respect to the child's individuality. The thesis discusses whether the regulations around pre-school education are in compliance with the needs of the children comparing obtained analytical data with the current situation in...