Dítě mladší 3 let v mateřské škole
Child under 3 years of age at preschool
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41251Identifiers
Study Information System: 82448
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Kropáčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Adaptace, adaptační program, dítě mladší 3 let, edukace, interiorizace, mateřská škola, raná interakce, rodinná identita, separace, separační úzkost, specifické potřeby, specifika věku, učitelka mateřské školy, vazba matka-dítěKeywords (English)
Adaptation, adaptation program, child under 3 years of age, education, interiorization, preschool, early interaction, family identity, separation, separation anxiety, specific needs, age specifics, preschool teacher, mother-child bondRYŠAVÁ, J. Dítě mladší 3 let v mateřské škole. Praha 2012. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra primární pedagogiky. Vedoucí práce E. Opravilová. Práce sledovala specifiku výchovně vzdělávací práce mezi 2-3 rokem věku dítěte v prostředí běžné mateřské školy. Teoretická část se opírá o vývojově psychologickou charakteristiku tohoto období. Sledovala vliv rané interakce matka - dítě, vliv rodinného prostředí a vliv dalších faktorů na separaci dítěte od matky a následnou adaptaci a socializaci v prostředí mateřské školy. Výzkumné šetření zahrnuje případové studie 6 vybraných dvouletých dětí (pozice dítěte), 24 rodičů vybrané MŠ (pozice rodičů) a 51 mateřských škol (pozice učitelky). Výzkum sledoval vliv specifických klíčových faktorů, ovlivňujících průběh adaptace a socializace dítěte mladšího 3 let v prostředí mateřské školy, včetně předpokládaného klíčového vlivu chronologického věku dítěte. Dále sledoval a vymezil podmínky mateřských škol v oblasti legislativní, personální a organizační, při jejichž splnění je možné považovat edukaci dítěte mladšího 3 let v prostředí mateřské školy za vhodnou. Závěr práce obsahuje doporučení týkající se stimulace vývoje dítěte mladšího 3 let jak v prostředí rodinném, tak v prostředí mateřské školy, včetně vlastního návrhu...
RYŠAVÁ, J. A child under 3 years of age at preschool. Prague, 2012. The thesis. Charles University in Prague. Faculty of Education. Department of Primary Education. Thesis supervisor E. Opravilová. The work followed the specifics of the educational work between 2-3 years of age in an ordinary preschool. The theoretical part is based on developmental psychological characteristics of this period. It monitored the impact of early interactions mother - child, influence of family environment and other factors affecting the child's separation from the mother and the subsequent adaptation and socialization in a preschool environment. The survey includes six case studies of selected two-year old children (position of the child), 24 selected parents of preschool children within one preschool (parents' position) and 51 preschools (teacher's position). The research followed the specific impact of key factors influencing the course of adaptation and socialization of a child under 3 years of age in a preschool environment, including the anticipated impact of key chronological age. In addition, it monitored and defined the conditions of preschools in the legislative, organizational and personnel conditions, and when their fulfillment can be considered suitable for education of a child under 3 years in a...