Úroveň a efektivita externí kontroly škol v Libereckém kraji (zaměřeno na kompetence zřizovatelů a vzájemnou spolupráci při provádění kontroly)
Level and Efficiency of External Controls of Schools in Liberec Region (Focused on Founders' Competences and Mutual Cooperation During the Inspection)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41236Identifiers
Study Information System: 114671
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Evaluace, autoevaluace, spolupráce hodnotitelů, odpovědnost za kvalitu škol, efektivita prováděných kontrolKeywords (English)
Evaluation, self-evaluation, evaluators cooperation, responsibility for quality of schools, efficiency of inspectionDiplomová práce analyzuje a hodnotí stav a fungování současného systému evaluace školství v České republice, rozebírá příčiny a důsledky vlivu jednotlivých faktorů na jeho kvalitu a zjištěné poznatky shrnuje v návrhu nového pojetí externí evaluace škol. Stanovené závěry vycházejí z výsledků provedeného výzkumu názorů ředitelů, zřizovatelů a pracovníků České školní inspekce v Libereckém kraji, z analýzy národního projektu Cestou ke kvalitě realizovaného v rámci České republiky, ale také ze stanovisek mezinárodních odborných týmů zaměřených na provádění hodnocení školských systémů, jako je Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD), společnost McKinsey & Company a Stálá konference ústředních a generálních inspektorátů vzdělávání (SICI). Pozornost je zaměřena na zjišťování míry kompetencí a zodpovědnosti jednotlivých subjektů vzdělávací politiky, na oblast odborné kvalifikace zřizovatelů a vyvozování důsledků z těchto aspektů vyplývajících. Významnou součástí procesu zvyšování kvality škol je nejen poskytování pomoci a podpory školám erudovanými hodnotiteli, ale i vytvoření vzájemné provázanosti a spolupráce všech zúčastněných stran. Důraz je kladen na spolupráci externích hodnotitelů České školní inspekce a zřizovatele, ale především na míru a kvalitu spolupráce hodnotitelů se školami...
My thesis analyzes and evaluates the status and functioning of the education system in the Czech Republic. Furthermore, it analyzes the causes and consequences of influence of each factor on its quality. The found knowledge is summarized in the proposal of the new external school evaluation. Conslusions are based on the results of inquiry of directors, founders and employees of Czech School Inspection of Liberec region, based on the results of the national project Road to Quality Improvement realized in the Czech Republic, as well as the conclusions are based on results of international teams interested in implementation of evalution of school systems, for example Organization for Economic Cooperation Development (OECD), McKinsey & Company and Standing Conference of Central and General Inspectorates of Education (SICI). The aim of this thesis it to find the scale of competences and responsibility of each subject in educational politics. It is focused on qualification of founders and drawing of consequences coming from all indentified aspects. Not only evaluators' assistance and support to schools, but as well the mutual coherence and cooperation of all participating objects are very important parts of the process improving the quality of schools. The emphasis is laid on the cooperation of the...