Ovlivňování motoriky ve vztahu k prostorové orientaci u žáků 1. a 2 stupně základní školy pro zrakově postižené
Influence upon Mobility in Relation to Spatial Orientation of Pupils in Primary and Upper Primary Schools for the Visually Impaired
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41230Identifiers
Study Information System: 107655
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Zrakové postižení, prostorová orientace a samostatný pohyb, edukace, motorika, chůzeKeywords (English)
Visual impairment, orientation and mobility, education, motoric, walkDiplomová práce se zabývá problematikou prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Cílem práce je zhodnotit míru odchylek od přímého směru žáků se zrakovým postižením z prvního a druhého stupně základní školy. Po nastudování a zanalyzování odborné literatury je v teoretické části popsán současný systém vzdělávání osob se zrakovým postižením v České republice. Zmíněny jsou specifické potřeby vztahující se na oblast edukace této cílové skupiny. Omezení funkce zrakového analyzátoru má vliv na prostorovou orientaci a samostatný pohyb jedince se zrakovým postižením. Z tohoto důvodu práce pojednává o zmíněné problematice a charakterizuje výuku předmětu prostorová orientace a samostatný pohyb. U osob se zrakovým postižením se vyskytují problémy v oblasti motoriky. Patrné je to zejména v nesprávné technice chůze a v odchylování se od požadovaného přímého směru. Výzkumná část práce analyzuje odchylky od přímého směru žáků se zrakovým postižením a žáků intaktních.
The thesis is focused on spatial orientation and independent movement of visually impaired people. The aim of the thesis is to evaluate the extent of straight direction deviations concerning visually impaired pupils of primary and lower secondary schools. After analysis of specialized literature a description of current educational system for visually impaired pupils in the Czech Republic follows in the theoretical part. Specific needs related to the field of education of this target group are mentioned. Functional limitation of the visual analyzer influences spatial orientation and independent movement of the visually impaired individual. Therefore the thesis deals with the above mentioned topic and characterises education of the subject called spatial orientation and independent movement. Troubles in the field of motoric movement occur in the group of visually impaired people. This is apparent especially in incorrect walking technique and in deviation from the required straight direction. The research part of the thesis analyses deviations from the straight direction of the visually impaired and intact pupils.