Respektování světonázorové orientace dítěte a jeho rodiny v mateřské škole
Having Respect for World View Orientation of a Child and His Family in Kindergartens
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41225Collections
- Kvalifikační práce [14370]
Author
Advisor
Referee
Uhlířová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
dítě, rodina, náboženství, interkultura
Keywords (English)
child ,family, religion, cross-kultural, world view aspect
Diplomová práce se zabývá respektováním světonázorové orientace rodin, jejichž děti navštěvují mateřskou školu, kam si přinášejí své tradice, zvyky a rituály vyplývající z odlišného sociokulturního zázemí i určitého náboženství. Hledá hranice respektu k těmto odlišnostem a uznávané normy v České republice. A zároveň je propojena s interkulturní edukací. V teoretické části přibližuje nejrozšířenější náboženství v České republice a nejpočetnější národnostní menšiny žijící na našem území. Okrajově se zabývá také tzv. sektami. Praktická část je zaměřena na zkoumání a hledání přístupů učitelek mateřských škol k těmto dětem, na vzdělávání pedagogů v otázkách světonázorové orientace a pohled rodičů na tyty otázky. Abstract This thesis deals with a respect for world view aspects of the families, whose children attend kindergartens, where their traditions, customs and rituals resulting from a different social and cultural background and also their particular religions are brought to. It looks for a limit of respecting these diferences and accepted standards in the Czech Republic. This thesis is put through the cross-cultural education. In a theoretic part it approaches the most widespread religions in the Czech Republic and the most numerous ethnic minorities in the area of this state. It marginally takes...
Diplomová práce se zabývá respektováním světonázorové orientace rodin, jejichž děti navštěvují mateřskou školu, kam si přinášejí své tradice, zvyky a rituály vyplývající z odlišného sociokulturního zázemí i určitého náboženství. Hledá hranice respektu k těmto odlišnostem a uznávané normy v České republice. A zároveň je propojena s interkulturní edukací. V teoretické části přibližuje nejrozšířenější náboženství v České republice a nejpočetnější národnostní menšiny žijící na našem území. Okrajově se zabývá také tzv. sektami. Praktická část je zaměřena na zkoumání a hledání přístupů učitelek mateřských škol k těmto dětem, na vzdělávání pedagogů v otázkách světonázorové orientace a pohled rodičů na tyty otázky. Abstract This thesis deals with a respect for world view aspects of the families, whose children attend kindergartens, where their traditions, customs and rituals resulting from a different social and cultural background and also their particular religions are brought to. It looks for a limit of respecting these diferences and accepted standards in the Czech Republic. This thesis is put through the cross-cultural education. In a theoretic part it approaches the most widespread religions in the Czech Republic and the most numerous ethnic minorities in the area of this state. It marginally takes...