Krajina - vizuální hodnota krajiny a její vliv na společnost
Landscape - visual worth of landscape and its affect on societly
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41035Identifiers
Study Information System: 106146
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Consultant
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Referee
Bláha, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
příroda, vztah kultura, působení krajinyKeywords (English)
nature, culture relation, instramentaly of landscapeRokosová, M.: Krajina - vizuální hodnota krajiny a její vliv na společnost[bakalářská práce] Praha 2012 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 48 s. (obrazová příloha) Bakalářská práce se zabývá vztahem člověka a krajiny, jejich vzájemným ovlivňováním v kontextu dějin. Zaměřuje se na vlivy podněcující změny v tomto vztahu a na výtvarné zobrazování krajiny, jenž z těchto vztahů vychází. Během chronologického mapování dějin lidstva a krajiny dochází práce k několika zdánlivě nesourodým poznatků, avšak následně se zde odhalují jejich logické souvislosti. K tématu přistupuje především z ekologického hlediska. Pozastavuje se nad současným problémem civilizace, jímž je oddalování se od přírody a navrhuje řešení v podobě budování vztahu dětí ke krajině skrze výtvarnou tvorbu. V práci jsou rozepsány konkrétní realizace hodin s touto tématikou vhodně upravené pro běžnou výuku v učebnách městských škol. Vztah a přístup člověka ke krajině je také reflektován autorskou tvorbou ve výtvarné části za použití několika technik a přístupů, jejichž výběr je v textu zdůvodněn.
Rokosová, M.: Landscape - visual worth of landscape and its affect on societly [BachelorThesis] Charles university, Faculty of Education, Department of Art, 48 p. (Ilustrated appendix) This bachelor thesis describes the relationship of people and landscape, thein mutual influence in the context of history. It focuses on what instigates changes in this relationship and on artistic depiction of landscape coming out of it. During chronological mapping of human history and the landscape is the work of several seemingly disparate findings, but then here they reveal their logical context. The analysis takes mainly from an environmental perspective. Also it reminds of the current civilization problem which is moving away from nature and presents a solution in building a relationship between children and nature through visual arts. In this thesis a specific realization of classes on this topic is described, properly prepared for instruction in regular classrooms of urban schools. Furthermore a relationship and approach to landscape is reflected in author's creations using several techniques in the artistic part the choice is justified by the text.