Práce s příběhem v počítačových hrách
Working with a storyline in computer games
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41016Identifiers
Study Information System: 107157
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Klumparová, Štěpánka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Russian Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
počítačová hra, příběh, hráč, RPG, adventuraKeywords (English)
computer game, story, player, RPG game, adventure gameRESUMÉ Bakalářská práce na téma "Práce s příběhem v počítačových hrách obsahuje teoretickou a praktickou část. V první části jsou vymezeny a vysvětleny potřebné pojmy, které souvisí s narativními postupy nebo s hraním počítačových her. Dále je obecně popsáno fungování příběhu a jeho složky, příslušné herní a literární žánry. Tato část také odkazuje k některým vědeckým přístupům, které již byly na zkoumání narativní složky u počítačových her aplikovány. Druhou část práce tvoří rozbor, interpretace a porovnávání dvou konkrétních počítačových her podle předestřených teoretických poznatků. Jedná se o hry World of Warcraft a Posel smrti, které se liší téměř ve všech aspektech, a proto se na nich dá dobře ukázat jejich různé zpracování příběhu. Práce se snaží ukázat specifické pojetí příběhu v rámci počítačové hry, kterou považuje za samostatné médium.
The bachelor thesis with the topic "Working with a storyline in computer games" consists of two parts. The first part defines and explains necessary terms which are connected with the narrative methods or playing computer games. There is also described how the story works and its parts in general, relevant game and literary genres. This part also references to some scientific approaches, which have already been applied to the narrative components of computer games. Second part of the bachelor thesis is dedicated to analysis, interpretation and comparison of two particular computer games according to defined theoretic findings. These games are World of Warcraft and The Black Mirror, which are different almost in all aspects, thus they are suitable for showing their various working with the story. This bachelor thesis tries to show a specific conception of the story within the computer game, which is considered as a separate medium.