Význam chráněného bydlení pro osoby s mentálním postižením z pohledu osob s mentálním postižením a jejich rodičů
Significance of Supported Housing for Persons with Learning Disability from the Viewpoint of Those Persons and Their Parents
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40712Identifiers
Study Information System: 106532
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářské práce je zaměřena na problematiku chráněného bydlení pro osoby s mentálním postižením. Práce je rozčleněna do dvou kapitol. V první kapitole je zmíněn nástin edukace o osoby se zdravotním postižením po roce 1948, vysvětlen pojem chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením, jeho jednotlivé typy a cílová skupina sociální služby chráněné bydlení. Závěr kapitoly osvětluje legislativní podporu sociální služby chráněné bydlení. Druhá kapitola popisuje cíl, metody a výběr účastníků výzkumného šetření. Následující podkapitoly se zabývají kvalitou života klientů chráněného bydlení a jsou zaměřeny názory lidí s mentálním postižením na tento druh bydlení a na výpovědi rodičů dětí s mentálním postižením na tuto službu. V poslední části kapitoly jsou shrnuty výsledky výzkumného šetření. Cílem práce je zjistit názory lidí s mentálním postižením a jejich rodičů na sociální službu chráněné bydlení. V práci byly využity tyto metody: pozorování, rozhovor a dotazníkové šetření. Klíčová slova: chráněné bydlení, sociální služba, mentální postižení, rodina.
This thesis discusses the issue of supported housing for persons with learning disability. It is divided into two chapters. Chapter one outlines options for education of persons with disabilities after 1948, explains supported housing for persons with learning disability, its individual types, and the target group for the supported housing social services. The final section of chapter one clarifies legislative support for the supported housing social service. Chapter two describes the objective, methods, and selection of research participants. The subsequent subchapters discuss quality of life of supported housing clients and focus on opinions of persons with learning disability on this type of housing and mention views of some parents of children with learning disability concerning this service. The final part of the chapter summarizes the results of research conducted by the author. The objective of the thesis is to identify opinions of persons with learning disability and their parents on the supported housing social service. The author has applied the following methods: observation, interview, and questionnaire. Keywords: supported housing, social service, learning disability, family.