Křižovatky designu uplynulého století
Design's crossroads of the past century
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40634Identifiers
Study Information System: 106372
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Consultant
Raudenský, Martin
Referee
Sedlák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
design, užité umění, historický vývoj designu, kultura, výtvarná výchova, fotografie, reklamaKeywords (English)
design, applied arts, history, historical development of design, culture, phothography, art education, advertisementBakalářská práce má charakter reflexe designu z hlediska kulturního, historického a teoretického. Zabývá se designem jako specifickým propojením vědy, techniky a výtvarného umění ve vztahu k lidské kultuře a naznačuje pozici designu ve výtvarném vzdělávání žáků od 12 let. Na základě analýzy designu je vypracován návrh didaktické řady a vlastní výtvarná práce autorky. Výsledkem a přínosem práce je a) rozdělení designu na dvě základní tendence ve 20. st., b) soubor didaktických postupů zabývajících se designem na pomezí výtvarné a mediální výchovy, c) výtvarná práce autorky, jako návrh úložného prostoru, d) reflexe vztahu fotografie a designu na základě vlastních fotografií autorky. KLÍČOVÁ SLOVA design, užité umění, historický vývoj designu, kultura, výtvarná výchova, fotografie, reklama
The bachelor thesis has the character of reflection design in terms of cultural, historical and theoretical. It deals with a design as specific bringing together science, technology and fine arts in relation to human culture and indicates the position of design in art education for pupils from 12 years. Based on the analysis of the design is elaborated suggestion of educational work together with the author's own creation. The result and benefit of the thesis is a) division of the design into two basic tendencies in the 20th century b) a set of didactic's procedures geared to dealing with the design on the border of art and media education c) creation of the author, as the design of storage space, d) reflection of relation photographs and design based on the author's own photographs. KEY WORDS design, applied arts, history, historical development of design, culture, phothography, art education, advertisement