Teorie grafů a její výskyt ve školské matematice
Graph theory and its use in school mathematics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40179Identifikátory
SIS: 122579
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - technická a informační výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
21. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Teorie grafů, vyučování matematice na základní a střední školeKlíčová slova (anglicky)
Graph Theory, mathematics education at secondary schoolsTeorie grafů a její výskyt ve školské matematice Diplomová práce se zabývá možnostmi zařazení některých úloh z teorie grafů do výuky na gymnáziu a základní škole. Obsahuje potřebnou teorii pro učitele; je v ní uvedeno několik příkladů, kde se vyskytla teorie grafů ve školské matematice na základní škole, a také popsáno několik všeobecně známých úloh, k jejichž řešení se používá teorie grafů. Součástí práce jsou i přípravy dvou vyučovacích hodin. Tématem první z nich je kreslení jedním tahem a Eulerovský tah obecně. Druhá je věnována bludištím, labyrintům, jejich přetváření na graf a zkoumání možných algoritmů na procházení bludištěm. V experimentální části autorka zkoumá, zda jsou žáci schopni pochopit vybrané části z teorie grafů a zda jim připadá, že je tato látka zábavnější než matematika, na kterou jsou ze školy zvyklí. Výsledky tohoto experimentu jsou srovnávány pro děti ze základní školy a víceletého gymnázia.
Graph theory and its use in school mathematics This thesis deals with the inclusion of some problems of graph theory in education at secondary school. It contains the necessary theory for teachers as well as several examples of graph theory in school mathematics in elementary school; moreover it describes several well-known problems, which can be solved using graph theory. The work also includes preparation of two lessons. The theme of the first one is drawing in one stroke and an Eulerian cycle in general. Second topic is dedicated to mazes and labyrinths, their transformation to graph and few algorithms for passing through the maze. In the experimental part, the author examines whether the students are able to understand the selected parts of graph theory, and whether they find this topic more interesting than the usual mathematics they are used to at school. The results of this experiment are then compared for children from two types of lower secondary schools.