Staročeský Mastičkář - výklad církevní symboliky
Old-Bohemian Quacksalver - Interpretation of Ecclesiastical Symbolism
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39864Identifikátory
SIS: 122491
Kolekce
- Kvalifikační práce [18678]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janovec, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
25. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se zabývá verbálním vyjádřením církevních a společenských symbolů ve dvou dochovaných verzích staročeského Mastičkáře, v Mastičkáři muzejním a v Mastičkáři drkolenském. Oba záznamy pocházejí ze 14. století. První asi z poloviny století a druhý z 60.-80. let, ale jedná se o opisy starších textů. Práce nejdříve seznamuje čtenáře s vydáními literární památky a poté ji zařazuje do kontextu středověkého dramatu. Následuje vznik a vývoj mastičkářské scény a tři spory související s dílem: spor o pravost Mastičkáře muzejního, spor o vztah staročeského Mastičkáře a německých velikonočních her a spor o původ Mastičkáře. Symboly autorka rozdělila do několika kategorií. Ve své práci se věnuje symbolice postav a jejich jmen, symbolice toponym, zvířat, rostlin, těla a jeho částí, pokrmů a nápojů, nástrojů a čísel. Při výkladu symboliky je nejprve vymezen obecný význam určitého symbolu, poté je uveden význam daného symbolu v díle a nakonec je věnována pozornost jeho verbálnímu vyjádření s důrazem na morfologickou charakteristiku slova - na základě ní autorka tvrdí, že význam symbolu může být ovlivněn tvarem lexému, ale děje se tak spíše ojediněle. V analyzované literární památce byla tato skutečnost zjištěna ve dvou případech. V práci je také ukázáno, jak může význam jednoho symbolu záviset na...
The thesis focuses on verbal formulation of ecclesiastical and social symbols in two extant versions of the Old Czech play Mastičkář, in the museum version and in the version known as drkolenská. Both records originated in the 14th century. The former is probably from the first half of the century, the latter from thirteen sixties to thirteen eighties, but they are both transcriptions of older texts. Initially readers are acquainted with editions of the ancient text and then it is put into context of the medieval drama. Genesis and development of the scene ensued with the three disputes related to the work: the dispute over the authenticity of museum version, the dispute over the relation between the Old Czech Mastičkář and German Easter plays, and the dispute over the origin of Mastičkář. The author assorted the symbols into several categories. In her work she focuses on the symbolism of characters and their names, the symbolism of toponyms, animals, flowers, bodies and their parts, dishes and beverages, tools and numbers. At symbol's interpretation general meaning of symbol is defined first, then the symbol's meaning in the work is given and in the end attention is paid to the verbal formulation with focus on the word's morphological characteristics - on its basis the author asserts, that the...