Pythagorova věta v hodinách CLIL
Pythagorian Theorem in CLIL lessons
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39801Identifiers
Study Information System: 117627
Collections
- Kvalifikační práce [16847]
Author
Advisor
Referee
Procházková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pythagorova věta, Content and Language Integrated Learning, anglický jazyk, matematikaKeywords (English)
Pythagorian Theorem, Content and Language Integrated Learning, English, mathematicsANOTACE: Diplomová práce "Pythagorova věta v hodinách CLIL" pojednává o jedné z možných strategií dvojjazyčného vzdělávání - metodě CLIL, která propojuje výuku nejazykového předmětu a cizího jazyka, v tomto případě matematiky a angličtiny. Pro její realizaci jsem zvolila téma zavedení Pythagorovy věty. Cílem práce bylo ověřit vhodnost tématu pro CLIL výuku, vliv cizího jazyka na aktivitu žáků v hodině a na zvládnutí nového učiva. Nejprve se zaměřuji na integraci odborného předmětu a cizího jazyka obecně, dále popisuji postup při přípravě experimentu. Jádro práce tvoří návrh projektu vyučovací hodiny. Výuka byla vyzkoušena v experimentálních skupinách, získaná data byla zpracována na základě pozorování a analýzy závěrečné individuální práce a dotazníku. Výsledky analýzy a pozorování ukazují na potenciál metody CLIL coby nové možnosti dvojjazyčného vzdělávání.
This diploma thesis, titled "Pythagorean Theorem in CLIL lessons", deals with one of the possible strategies in bilingual education - CLIL method which links teaching of a non- linguistic subject and a foreign language, mathematics and English, in this case. For the realization of CLIL method I have chosen the topic of the introduction to Pythagorean Theorem. The aim of this thesis was to check whether the chosen topic is suitable for CLIL lessons, then the influence of a foreign language on the active involvement of pupils in the lesson and on understanding of the subject matter. At the beginning, I focus on general integration of the content subject and a foreign language and then I describe the preparation of the experiment. The core of this thesis is the project of the CLIL lesson. The project was realized in the experimental groups, the gained data have been processed on the base of observation and analysis of the final individual work and the questionnaire. The results show the potential of the CLIL method as a new possibility for bilingual teaching of content subjects.