Environmentální gramotnost studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy a možnosti jejího zjišťování
Environmental literacy of pre-service teachers of primary school and possibilities of its assessment
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39722Identifiers
Study Information System: 189914
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 3. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
environmentální gramotnost, ISCED 1, vztah k přírodě, environmentálně odpovědné jednání, pojmová mapaKeywords (English)
environmental literacy, ISCED 1, nature relatedness, responsible environmental behavior, concept mapEnvironmentální gramotnost studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy a možnosti jejího zjišťování Roman Kroufek Abstrakt Environmentální gramotnost a její výstupní dimenze, environmentálně odpovědné jednání, představují v posledních desetiletích významný konstrukt, kterému se věnuje mnoho výzkumníků z řady států. V této disertační práci nejprve představujeme environmentální gramotnost z teoretického hlediska, seznamujeme s vývojem názorů na tento konstrukt a odhalujeme jeho výzkumné uchopení v posledních desetiletích. V rámci vlastního výzkumu byl nejprve hledán vhodný nástroj, kterým by bylo možné identifikovat a měřit vybrané aspekty environmentální gramotnosti studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Ten byl nalezen v kombinaci zahraničních škál Nature relatedness scale a Environmental behavior scale, doplněných o sběr dat pomocí pojmového mapování s ústředním pojmem skleníkový efekt. S pomocí tohoto nástroje a jeho modifikací poté byly na vzorku více než pětiset respondentů nalezeny proměnné, které ovlivňují jednotlivé aspekty environmentální gramotnosti. Vyšších hodnot dosahovali respondenti, kteří se věnují pravidelným environmentálně laděným aktivitám, respondenti z obcí do 100 obyvatel a starší jedinci. Vztah k přírodě středně silně pozitivně ovlivňuje environmentálně odpovědné...
Environmental literacy of pre-service teachers of primary school and possibilities of its assessment Roman Kroufek Abstract In recent decades, the environmental literacy and its output dimension, responsible environmental behavior represents an important construct, which is studied by a number of researchers from many countries. In this dissertation, firstly we introduce environmental literacy from a theoretical point of view, then the development of approaches to this construct as well as a review of research in past decades. In our own research, we initially sought for a suitable research instrument to be used to identify and measure selected aspects of environmental literacy among pre-service primary teachers. The research tool was found in a combination of Nature relatedness scale and Environmental Behavior scale, supplemented by data collection using concept mapping with the central concept of the greenhouse effect. The variables that affect various aspects of environmental literacy were found on a sample of more than five hundred of the respondents using this tool and its modifications. Higher values were found within the respondents who were engaged in regular environmentally-themed activities, respondents from villages up to 100 inhabitants and the older respondents. The nature relatedness has...