Děti v tíživé rodinné situaci a jejich zkušenost s arteterapií
Children in an oppressive family situation and their experience with art therapy
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39200Identifiers
Study Information System: 83626
Collections
- Kvalifikační práce [17739]
Author
Advisor
Referee
Vyšínová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
arteterapie, dítě v tíživé rodinné situaci, zkušenost, trauma, emoceKeywords (English)
group art therapy, a child in a difficult life situation, emotion, trauma, experinceTato bakalářská práce se věnuje analýze zkušeností dětí, které se nacházejí v tíživé rodinné situaci, s technikou skupinové arteterapie. Prvním cílem práce je popsat právě druh zkušenosti, jakou dítě získává prostřednictvím skupinové arteterapie v zařízení Fondu ohrožených dětí (dále jen FOD) Klokánek, zda převážně pozitivní či negativní. Druhým cílem práce je zjistit, jak děti arteterapii vnímají a co nového jim přináší. Dalším cílem této práce je detailní analýza toho, co děti získávají z jednotlivých proměnných i konstantních prvků arteterapie a jak toho mohou využít v budoucím životě. Pro zpracování dané problematiky byl zvolen kvalitativní výzkum. Použity byly tyto metody: zúčastněné pozorování, nestandardizovaný rozhovor, obsahová analýza zápisků z pozorování a osobních dokumentů dětí (výtvarné artefakty). Cílový soubor tvořilo 12 dětí ze zařízení Klokánek. V úvodní části práce je vymezena historie výzkumu. Práce zde představuje zařízení FOD Klokánek - služby, které zařízení nabízí, postavení v ČR a zakotvení v rodinném zákoně, výhody oproti ústavní výchově, režim dne, prázdniny a provozní informace, nejčastější důvody k umístění dětí a také způsoby financování projektu FOD Klokánek. Dále práce popisuje metody sběru dat a způsob jejich zpracování. V práci je provedena analýza jednotlivých...
This baccalaureate thesis deals with analysis of the experiences children in difficult life situations gained from art therapy. The first aim of this thesis is to describe the kind of experience (positive or negative) a child gets through the means of group art therapy in an institution called Fond ohrožených dětí (FOD) Klokánek. The second aim of this thesis is to find out how the children perceive art therapy and what new things it will bring them. Another aim of this thesis is a detailed analysis of the things children get from both changing and invariable components of art therapy and the way they can use them in their future lives. To elaborate this topic qualitative research was chosen. The following methods were used: participant observation, unstructured interview, and content analysis of the notes from observations and also of the personal data of the children (artifacts). Twelve children from Klokánek were use as the target sample. The introductory part of the thesis is devoted to the history of the research. Thus FOD Klokánek is introduced together with the services it offers, its position in the Czech Republic and its establishment by the Family Laws, its advantages compared to institutional education, daily routine, holidays and service information, the most common reasons for the...