Axiologická dimenze ve výchově a vzdělávání
Axiological Dimension in Education and Cultivation
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3916Identifikátory
SIS: 137127
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolář, Zdeněk
Demjančuk, Nikolaj
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
3. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
výchova a vzdělávání, filozofie výchovy, axiologieVychovávat a vzdělávat znamená uvádět člověka k základním představám toho, čím může člověk být, jaké je jeho poslání. Tato orientace k bytí jako "živé možnosti" p ředpokládá orientaci v konstitutivních hodnotách lidství, na základě kterých si vytvářím e svůj postoj ke světu. Těžiště disertační práce "A xiologická dimenze ve výchově a vzdělávání" se především zaměřuje na odlišnost porozumění světu jako objektivitě, které se otevírá v teoretickém vědění od světa významů a hodnot, které souvisí s naším prakticky zkušenostním, tj. hodnotícím postojem. Jedním ze stěžejních dokumentů, které se pokoušejí tuto proble m a tiku vymezit, je Zpráva "Učení je skryté bohatství" vypracovaná Mezinárodní komisí UNESCO "V zdělávání pro 21 století" pod vedením Jacquese Delorse. Čtyři základní pilíře "učit se poznávat", "učit se jednat" , "učit se žít společně" , "učit se být" poukazují na nutnost filosofické reflexe. Jsou provázány se základními filosofickými otázkami, jak je postuloval Kant. "Co mohu vědět?, Co mohu činit ?, V co mohu doufat? a Co je člověk? " Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
To bring up and educate any person means to guide him/her to understand basic notions o f what a man can be and what is his/her mission. Such orientation towards being (existence) as an "active a ltern ativ e" implies orientation in constitutive values o f humanity based on which we create our attitude towards the world. My PhD Thesis named "Axiological Dimension in Education and U p b r in g in g " is focused on raising questions and developing arguments in the following area: which values and objectives should become the priority in education and upbringing o f the early 2 1 st century. There is one o f the core documents which tries to specify the above issues, e.g. the Report " Learning is Hidden W e a lth " elaborated by the UNESCO International Com m issio n - the "Education for the 21st c e n tu r y " headed by Jacques Delors. The four basic pillars are "to learn to co g n iz e " , " to learn to act" , "to learn to live to g e th e r " and "to learn to b e" and point out the necessity of philo sophical reflexion. They are linked with the basic philosophical questions postulated by Kant: " What can I k n o w ? " , "What can I do" , "What can I hope f o r? " and "What is a human being like?" Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)