Metodika rozvoje čichového vnímání u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením
Methodology development of the olfactory perception of children with visual and multiple disabilities
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38830Identifiers
Study Information System: 98488
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zrakové postižení, kombinované postižení, čich, funkce čichu, rozvoj čichu, produkty na trhuKeywords (English)
visual impairment, multiple disability, olfaction, olfactory function, olfactory development, products on the marketTato práce se zabývá významem čichového vnímání a možnostmi jeho rozvoje u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením. Podává základní informace o anatomii a fyziologii čichu, o zpracování čichových podnětů a významu čichu pro děti se zrakovým a kombinovaným postižením. Největší pozornost je věnována možnostem rozvoje čichového vnímání v České republice, což prezentuje ucelený přehled produktů na českém trhu. Dále se věnuje rozvoji čichového vnímání na Škole Jaroslava Ježka.
This thesis deals with importance of olfactory perception and possibilities of its development between the children with visual and multiple disabilities. It provides basic information about anatomy and physiology of olfaction, about processing of olfactory stimuli and about the importance of smell for children with visual and multiple disabilities. The main attention is focused on possibilities of olfactory perception development in the Czech Republic, which is presented by a comprehensive summary of the products available on the Czech market. It also deals with the development of the olfactory perception at the School of Jaroslav Ježek.