In What Ways Is the English Language CHanging the World?
Jakým způsobem mění angličtina svět?
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38481Identifiers
Study Information System: 83167
Collections
- Kvalifikační práce [16259]
Author
Advisor
Referee
Bojarová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vliv angličtiny, globální jazyk, komunikace, anglicismyKeywords (English)
influence of English, global language, communication, AnglicismsTato práce se zabývá rostoucím významem anglického jazyka ve světě a společenskými změnami, které s ním souvisí. Teoretická část se věnuje historickému vývoji angličtiny jako světového jazyka a jeho geografickému rozšíření, dále současným změnám souvisejícím s angličtinou. Je odhadováno, že v budoucnu poroste počet mluvčích angličtiny z jiných než původně anglicky mluvících zemí, a že tento trend ovlivní charakter jazyka. V praktické části jsou uvedeny statistiky týkající se informačních technologií, jazykových znalostí Evropanů a výuky angličtiny v České republice. Následují příklady anglicismů užívaných v češtině, němčině a jiných jazycích. Důležitou součástí práce je také internetový průzkum mezi žáky prvního stupně, teenagery a dospělými.
This thesis deals with the growing importance of the English language in the world and social changes associated with it. The theoretical part is devoted to the historical development of English as a global language and its geographic expansion, as well as current changes connected with the English language. It is estimated that in the future the number of English speakers from other countries than the English-speaking ones will increase, and that this trend will affect the character of the language. The practical part mentions statistics related to information technology, language skills of Europeans and learning English in the Czech Republic. They are followed by examples of Anglicisms used in Czech, German and other languages. An Internet survey among primary school pupils, teenagers and adults is also an important part of the thesis. Detailed results are presented in the appendices.