Porodní trauma
Birth Trauma
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3829Identifiers
Study Information System: 20655
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Procházková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem této práce je fenomén porodního traumatu. Teoretická část pojednává o porodu jako psychofyziologickém ději a jako socio-kulturním fenoménu. Praktická část vychází z rozhovorů se ženami s traumatickým zážitkem z porodu. Materiál z rozhovorů je zpracován s využitím kvalitativní metodologie. Data jsou prezentována prostřednictvím porodních příběhů. Porod je senzitivním obdobím pro rodící se dítě i matku a pro jejich vztah. Porod se pro ženu může stát nejkrásnějším životním zážitkem a z psychologického hlediska zdrojem síly, sebevědomí a hrdosti, o které se může opřít a které se pozitivně přelévají do jejího vztahu s dítětem. Stejně tak se může stát ale i nejhorším životním zážitkem, zdrojem vyčerpání, pocitu selhání a méněcennosti, které ženinu snahu o budování vztahu s dítětem dlouhodobě podkopávají. Práce se zabývá okolnostmi a příčinami vzniku porodního traumatu, vlivem porodnické péče a komunikace zdravotníků s rodičkou na vznik porodního traumatu. Popisuje projevy traumatu, vlivy porodního traumatu na utvářením vztahu matky s dítětem, strategie vyrovnávání s porodním traumatem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of the thesis is to present the concern with the issue of birth trauma. Theoretical part deals with birth as a psycho-physiological process and a socio-cultural phenomenon. Practical part constitutes of interviews with women who experienced traumatising birth. The interview material is analysed by use of qualitative metodology and is presented as birth stories. Birth is a very sensitive time in both child's and mother's lives and plays a crucial role in forming their relationship. It can be the most beautiful experience in woman's life and, from the psychological point of view, a big source of energy, self- confidence and pride which positively influence the mother-child relationship. On the other hand, childbirth experience can turn into an extreme psychological distress resulting in feelings of guilt and one's inferiority and have long-term negative effects on the integrity of the mother-child relationship. The thesis presents a complex variety of circumstances and reasons which may result in birth trauma. It focuses on the influence of obstetric care and communication between medical staff and the birthing woman that often lead to birth trauma and place a great strain on the mother-child relationship. The present work also discusses ways of dealing with the problem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)