Na hraně : téma sociální intervence v současném výtvarném umění a kultuře
On the edge : social intervention in contemporary art and culture
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36411Identifiers
Study Information System: 90685
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Sedlák, Michal
Referee
Sedlák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální intervence, performance, akční umění, tělo, body art, současné umění, šok, komunikační strategieKeywords (English)
social intervention, performance, performance art, the body, body art, contemporary art, shock, communication strategyZávěrečná práce bakalářského studia Na hraně se zabývá tématy sociální intervence a používání těla v současném umění a kultuře. Zkoumá konkrétní podoby těchto projevů na hranici umění, především na české umělecké scéně a hledá jejich předchůdce v dějinách umění dvacátého století. Výtvarná část představuje realizované projekty, inspirované vybranými díly. V třetí části jsou vyhodnocené dotazníky, zkoumající vztah žáků základních škol k současnému umění a návrh na možné využití prozkoumaných přístupů k tvorbě ve výtvarných projektech pro starší žáky základních škol.
The Final work of the Bachelor degree 'On the edge' deals with the theme of social intervention and the use of the body in contemporary art and culture. It investigates concrete likenesses of these expressions in the edge of art, primarily in the Czech art scene and searches for its predesessors in the art of the twentieth century. The artistic part represents realised projects and inspired chosen works. The third part is comprised of evaluated questions, investigations into the relationship Basic school students have with contemporary art and a proposal for the possible exploitation of the explored approaches to work in artistic projects for older students of Basic schools.