Přístupy k dětem ve vícenárodnostních třídách MŠ a ZŠ
Approaches used when teaching children in multicultural Nursery and Primary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36135Identifiers
Study Information System: 107907
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Koťátková, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
multikulturní výchova, multikulturalismus, interkulturní výchova, intrakulturní výchova, kulturní šok, integrace, adaptace, práva dítěteKeywords (English)
multicultural education, multiculturalism, intercultural education, intracultural education, culture shock, integration, adaptation, children's rightsDiplomová práce "Přístupy k dětem ve vícenárodnostních třídách MŠ a ZŠ" pojednává o současném přístupu k dětem v těchto třídách v mateřských a základních školách, a to jak ve školách českých, tak školách zahraničních. Práce se nejprve snaží o nalezení jistých historických souvislostí s dnešní dobou a o pochopení situace, na kterou nyní na českých i zahraničních školách nahlížíme. Dále se pokouší zmapovat zapojení multikulturní výchovy do vzdělávacích programů a prakticky do výuky na vybraných školách. Věnuje se především srovnání zvolených přístupů na vybraných školách na ůzemí České republiky. Práce se snaží nalézt inspiraci pro práci s multikulturní výchovou na českých školách, které se multikulturní výchově tolik nevěnují. Práce tak zdůrazňuje důležitost multikulturní výchovy na školách a výhody a pozitivní dopady zapojení této výchovy do učebního plánu škol.
Diploma thesis " Approaches to children in multicultural Nursery and Primary schools. It deals with the current approaches to children in Nursery and Primary schools, both in Czech schools and foreign schools located in the Czech Republic. First this thesis tries to find some historical context and understanding of the situation that Czech and foreign schools are faced with. Further attempts to map out the involvement of multicultural education into the curricula and teaching practice in the selected schools. Primarily it creates a comparison of approaches to multicultural education in selected schools in the Czech Republic. The thesis is trying to find inspiration for working with multicultural education in Czech schools, which do not pay much attention to multicultural education. Thesis should highlight the importance of multicultural education in schools and the benefits and positive impact of integrating this education into the curriculum of schools.