Seniorská problematika v kontextu speciální pedagogiky
Seniors Issues in the Context of Special Education
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36043Identifikátory
SIS: 82690
Katalog UK: 990021055380106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Oponent práce
Květoňová, Lea
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
10. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Rigorózní práce pojednává o stárnutí a stáří v lidském životě a o specifikách, která toto životní období provází. První část je zaměřena na stáří a stárnutí v obecné rovině z pohledu historického, filosofického, biologického, psychického i demografického. Dále zde představuji vědní obory gerontologii a geriatrii. Závěr první kapitoly je věnován vzdělávání seniorů. Druhá kapitola obsahuje nástin dostupných služeb pro seniorskou populaci v České republice. Na tuto kapitolou úzce navazuje třetí část, která je zaměřena na možnosti využití vybraných terapií při práci se seniory. Všechny výše uvedené kapitoly slouží jako teoretický podklad pro tvorbu studijního modulu. Praktickou část práce tvoří výsledky empirického šetření, které bylo provedeno u studentů speciální pedagogiky. Cílem šetření bylo zjistit jejich názory na zahrnutí seniorské problematiky do osnov speciální pedagogiky. Závěry plynoucí ze získaných dat jsem také využila při formulaci studijního modulu "Seniorská problematika v kontextu speciální pedagogiky", který navazuje na praktickou část a tvoří závěr této práce.
This rigorosis thesis focuses on specific problems related to ageing and later age and on the impacts ageing has on human life. Chapter 1 refers to how age and ageing are generally viewed in the historical, philosophical, biological, psychological and demographic context. Also, the gerontology and geriatrics sciences are brought to the attention. Outlined is the importace of education of older adults. Chapter 2 gives an overview of services available for provision to the aged in the Czech Republic. In Chapter 3 selected therapeutical methods are described and their suitability for use with regard to the aged is examined. The findings contained in the above-mentioned chapters served as a theoretical basis for setting up a study module while the practical part of the thesis is based on the results of empiric examination carried out among special pedagogy students. The examination was aimed at ascertaining whether or not the ageing and old age issue should be made part of the study program of special pedagogy. All the data obtained were also used in preparing the body of study module "The problems of the aged in the context of special pedagogy."
