Current Approaches to English Teacher Education as Reflected in Trainees' Teaching Practice
Současné přístupy k vzdělávání učitelů anglického jazyka v reflexi studentských praxí
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35863Identifiers
Study Information System: 98898
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Voňková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vzdělávání učitelů, dovednosti učitele, reflektivní dovednosti, praktická zkušenost, studenti učitelstvíKeywords (English)
teacher education, teaching skills, reflective skills, teaching experience, teacher traineesPráce se zabývá přístupy ke vzdělávání učitelů anglického jazyka používanými na katedře anglického jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Práce hledá odpovědi na otázku, které aspekty kompetencí učitele jsou rozvíjeny každým ze zmiňovaných přístupů. Vzhledem k tomu, že téměř polovina všech studentů učitelství zahrnutých ve výzkumu měla již předchozí zkušenost s výukou, je zkoumán také vliv zkušenosti s výukou na rozvoj učitelských dovedností. Psané reflexe studentů na pedagogickou praxi jsou podrobeny analýze za použití kombinace kvantitativních a kvalitativních metod. Výsledky jsou dané do souvislosti se současnými trendy ve vzdělávání učitelů.
This work deals with the English language teacher training approaches administered at the Department of English Language and Literature of the Faculty of Education, Charles University in Prague. The work seeks answers to which aspects of teacher competence are developed by each of the approaches. As almost half of the trainees involved in the research had a previous teaching experience, the role of teaching experience on the development of teaching skills is also examined. Teacher trainees' written reflections on their teaching practice are analyzed using a combination of quantitative and qualitative methods. The results are related to current trends in teacher education.