Pojetí výchovy ke zdraví v mateřské škole
Concept of health education in kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35708Identifiers
Study Information System: 105243
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Jahodová, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Zdraví, výchova ke zdraví, zdravý životní styl, WHO - světová zdravotnická organizace, pohybové aktivity, zdravá výživa, prostředí MŠ, RVP PVKeywords (English)
Health, health education, healthy lifestyle, WHO - World Health Organization, physical activity, healthy nutrition, kindergarten environment, Framework Curriculum for preschool educationPojetí výchovy ke zdraví v mateřské škole Diplomová práce se zabývá pojetím zdravého životního stylu u dětí předškolního věku a realizací výchovy ke zdraví v mateřských školách. Náplní teoretické části této práce je vymezení pojmu "zdraví" a jednotlivých determinantů zdraví, jako je zdravý životní styl, životní prostředí a zdravotní stav. Dále se práce zabývá jednotlivými složkami výchovy ke zdraví v mateřské škole, pohybu dětí, výživě v MŠ, vnitřní pohodě a celkovému prostředí mateřské školy v kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Předmětem výzkumné části diplomové práce je zpracování a vyhodnocení dvoustupňového dotazníku, který je předložen učitelkám mateřských škol.
Concept of health education in kindergarten This thesis deals with the concept of a healthy lifestyle for preschool children and of health education in nursery schools. The first part of this work is the definition of "health" and individual determinants of health such as lifestyle, environment and health. The thesis deals with the various components of health education in kindergarten, the movement of children in kindergarten, nutrition, inner comfort and overall environment of the nursery school in the context of the Framework Curriculum for preschool education. The subject of research of this thesis is two-stage evaluation process and questionnaire, which is presented to teachers of kindergartens.