Libreto versus divadelní hra s využitím textu Karla Čapka Věc Makropulos
Libretto versus drama based on the Čapek's Makropulos affair
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35689Identifiers
Study Information System: 97740
CU Caralogue: 990013659250106986
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Brožová, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
libreto, drama, Karel Čapek, Leoš Janáček, Věc MakropulosKeywords (English)
libretto, drama, Karel Čapek, Leoš Janáček, Makropulos AffairV diplomové práci jsem se pokusila doložit shodné rysy dramatu a libreta. Využila jsem k tomu text dramatu Věc Makropulos Karla Čapka a text libreta Věc Makropulos Leoše Janáčka. Cílem bylo představit nejen shodné dramatické rysy, ale také specifické postupy libretistické praxe, kterých musel Janáček využít při přepracování Čapkovy hry v operní libreto. Ukázalo se, že dramatické prvky se projevují v libretu především v rovině struktury, libretistické potom v oblastech týkajících se děje, charakterizace postav a vyjádření vztahů mezi postavami. Rozborem byly potvrzeny úvodní hypotézy.
We compare the features of drama and libretto, based on the text The Makropulos Affair by Karel Čapek (drama) and Leoš Janáček (libretto). We would like to show not only common dramatic features, but also the specific librettist features, which Janáček used by transformation Čapek's drama into opera libretto. We demonstrated, that dramatic features are in libretto at the level of structure and the specific librettist features are at the level of story, single figures and its constellation. The analysis confirmed the preliminary hypotheses.
