Rozvoj procesuálních číselných představ žáků 1. stupně ZŠ
Develoment of procesual number sense of primary school pupils
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35394Identifiers
Study Information System: 98932
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Hejný, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
matematické podnětné prostředí, prostředí Krokování a Schody, číslo jako operátor, číslo jako adresa, představa záporného čísla, koncept, proces, procept, izolovaný a generický model, budování schémat matematických pojmůKeywords (English)
mathematical substantial environment,environment of Steping and Staircase, number as an operator, number as an address, understanding of negative number, concept, process, isolated and generic model, building of schemas of mathematical termsDiplomová práce je zaměřena na studium kognitivních a komunikačních jevů, které se vyskytují při řešení úloh v sémantickém aritmetickém prostředí Krokování žáky 1. stupně ZŠ. Tyto jevy jsou odhalovány kvalitativní analýzou řady experimentů realizovaných se žáky 1. stupně ZŠ. Teoretickými východisky, která umožní odhalené jevy popsat, jsou Teorie generických modelů a sémantické ukotvení čísla od M. Hejného, Teorie proceptu (Gray a Tall), teorie budování matematických schémat (Hejný) a didaktický konstruktivismus, strukturální a sémantické představy čísla, proces, koncept a procept.
This diploma thesis is focused on study of cognitive and communicative phenomena, which appear at solving exercises in semantic and arithmetic environment First-Grade Students' Stepping. These phenomena are revealed by a set of quantitative analysis experiments undertaken with first-grade pupils. Theoretical basis, which make the description of revealed phenomena possible, are generic model theory and semantic embedding of number (Hejný), procept theory (Gray and Tall), mathematical schema building theory (Hejný) and didactic constructivism, structural and semantic conception of number, process, concept, procept.