Rozdíly homogenně a heterogenně uspořádaných tříd v MŠ a jejich vliv na připravenost dítěte pro vstup do 1. třídy základní školy
Differences between the homogenous and heterogenous classes arranged at maternity schools, plus the influence of these arrangements on the child's preparedness to enter the first grade of elementary school.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35387Identifiers
Study Information System: 96380
CU Caralogue: 990013677800106986
Collections
- Kvalifikační práce [19717]
Author
Advisor
Referee
Havlová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
mateřská škola, základní škola, homogenní třída, heterogenní třída, školní zralost, školní připravenost, vstup do základní školy, odklad školní docházky, pedagogická diagnostika, příprava dítěte na povinnou školní docházkuKeywords (English)
nursery school, elementary school, homogeneous class, heterogeneous class, school maturity, school preparedness, entering elementary school, deferment of education, pedagogical diagnostics, a child's readiness for compulsory educationResumé Tato diplomová práce se zabývá hledáním rozdílů homogenně a heterogenně uspořádaných tříd v MŠ a jejich vlivem na připravenost dítěte pro vstup do 1. třídy základní školy. Teoretická část se zabývá školní zralostí a připraveností, obecnou charakteristikou dítěte předškolního věku před vstupem do 1. třídy ZŠ, rozdíly heterogenně a homogenně uspořádaných tříd MŠ a nakonec přípravou dítěte na povinnou školní docházku. V praktické části je zpracováno výzkumné šetření prováděné pomocí metody autorského testu školní zralosti a dotazníku. Výzkumným vzorkem byly děti předškolního věku před vstupem do ZŠ z heterogenních a homogenních tříd MŠ a pedagogové z mateřských a základních škol. Hlavním cílem tohoto výzkumného šetření bylo zjistit, jestli jsou na vstup do základní školy lépe připraveny děti z homogenních nebo heterogenních tříd mateřských škol. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že děti z heterogenních tříd jsou připraveny na vstup do základní školy stejně jako děti z homogenních tříd, z toho tedy vyplývá, že věkové složení tříd mateřských škol neovlivňuje kvalitu připravenosti dítěte na povinnou školní docházku.
Résumé This thesis deals with finding differences between homogeneously and heterogeneously assorted classes in nursery schools and their influence on the readiness of a child to enter the first class in elementary school. The theoretical part focuses on school maturity and readiness, general characterization of a pre-school child before entering the first class in elementary school, differences between heterogeneously and homogeneously assorted classes in nursery schools and finally on a child's preparedness for the compulsory education. The practical part shows the results of a research carried out by the means of an author's test of school maturity method and a questionnaire. The research sample consisted of children of pre-school age before entering elementary schools from heterogeneous and homogeneous nursery school classes and pedagogues from nursery and elementary schools. The main objective of this research was to find out which children are better prepared for entering elementary school, whether from homogeneous or heterogeneous classes in nursery schools. The results of the research showed that children from homogeneous classes are prepared for entering elementary schools on the same level as children from heterogeneous classes, which leads to the conclusion that age composition of classes in...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Hrad vzdělání a národa. Vznik, proměny a význam středního školství v politickém okresu Sušice mezi reformami 1869 a 1953
Defence status: RECOGNIZEDHanus, Adam (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Date of defense: 29. 4. 2021The Castle of Education and the Nation is a work concerning secondary segment of schooling system in the political district of Sušice. The time scope of the work is framed by two school reforms from years 1869 and 1953. ... -
Hrad vzdělání a národa. Vznik, proměny a význam středního školství v politickém okresu Sušice mezi reformami 1869 a 1953
Defence status: DEFENDEDHanus, Adam (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 5. 9. 2018The Castle of Education and the Nation is a work concerning secondary segment of schooling system in the political district of Sušice. The time scope of the work is framed by two school reforms from years 1869 and 1953. ... -
Formy spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky
Defence status: DEFENDEDTěšínská, Magda (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 18. 5. 2016Diplomová práce se soustředí na formy spolupráce mezi rodinou a školou na počátku školní docházky. Teoretická část definuje rodinu a školu jako výchovně - vzdělávací instituce. Mapuje kořeny vývoje spolupráce těchto ...