Podněty z pedagogiky Célestina Freineta pro naši školu
Impulses of Freinet's pedagogy useful for the czech education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35344Identifiers
Study Information System: 103563
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pedagogika C. Freineta, volný text, školní časopisKeywords (English)
C. Freinet`s pedagogy, free writing, school magazineTato diplomová práce je zaměřena na pedagogiku Francouze Célestina Freineta. Teoretická část se nejprve zabývá pojmem alternativní školství a snaží se nastínit charakteristiku jednotlivých druhů škol u nás. Dále se stručně zaměřuje na biografii Célestina Freineta a popisuje základní rysy a principy jeho pedagogiky. Snaží se charakterizovat vyučující metody a techniky typické pro tuto pedagogiku a detailně se zaměřuje na jednu z nich, kterou je školní časopis. Praktická část dokumentuje případovou studii jedné freinetovské švýcarské školy. Popisuje metody a techniky, které zde využívají, zvláště pak tvorbu školního časopisu. Druhou část praktické části tvoří experiment uskutečněný ve 2. třídě jedné české školy. Experiment se zaměřuje na konkrétní techniku volného psaní a možnosti začlenění techniky třídního časopisu ve výuce na běžných českých školách.
This thesis is focused on Frenchman Celestin Freinet's pedagogy. The theoretical part first deals with the notion of alternative education and seeks to outline the features of the different types of schools in the Czech republic. In addition, a brief biography focuses on Celestin Freinet and describes the basic features and principles of his pedagogy. This part also examine teaching methods and techniques typical of the pedagogy and focuses in detail on one of them, the school magazine. The practical part documents a case study of one Swiss Freinet's school. It describes methods and techniques that are used there, especially the school magazine creation. The second part is dedicated to the practical experiment, which was carried out in the second class of one Czech school. Experiment focuses on a specific technique of free writing and the possibility of integrating this school magazine technique in teaching at the standart Czech school.