Náměty na využití historie matematiky ve výuce
Using the History of Mathematics in the Teaching of Mathematics
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35300Identifiers
Study Information System: 90435
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Kvasz, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití historie matematiky ve výuce. Je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje některé názory na zařazení historie matematiky do jejího vyučování. Představuji zde také tzv. genetický princip, který se zasazuje o zařazení historických prvků do výuky. Dále zkoumám některé učebnice matematiky (pro základní školy, gymnázia a nižší ročníky víceletých gymnázií) z hlediska historických poznámek a úloh v nich zahrnutých. Cílem praktické části bylo vytvoření několika námětů na výuku matematiky s historickými prvky a jejich realizace ve výuce, která proběhla během tzv. oborových dnů na FZŠ Táborská. Průběh práce v rámci dvou oborových dnů je podrobně popsán a analyzován a na základě získaných zkušeností byly vypracovány dva návrhy na vyučování ("Indie a Indické násobení" a "Pythagoras, pythagorejci a figurální čísla"), ve kterých jsem propojila matematiku, dějepis a zeměpis. Příloha obsahuje vlastní pracovní listy pro žáky a prezentace pro učitele.
The thesis focuses on the possibilities of using the history of mathematics in its teaching. It is divided into two parts. The theoretical part describes some opinions on the use of the history of mathematics in mathematical teaching. So called genetic principle which strives for the inclusion of historical elements in teaching is elaborated in detail. Next, some textbooks for primary and secondary schools are analysed from the point of view of included historical notes and problems. The goal of the practical part was to make proposals for the teaching of mathematics with historical elements and their realisation in teaching practice. It was organised during so called project days at a Faculty Primary School. The course of work in two project days is described in detail and analysed and based on the results of analysis, two proposals connecting mathematics, history and geography are made, namely "India and Indian multiplication" and "Pythagoras, the Brotherhood of Pythagoreans and figural numbers". Original worksheets for pupils and presentation for teachers are included in the appendix.