Použití videonahrávek ve vzdělávání budoucích učitelů matematiky
Use of videotaped lessons in preservice mathematics teachers education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35158Identifiers
Study Information System: 90441
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools French - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se zabývá použitím videonahrávek ve vzdělávání budoucích učitelů matematiky. Cílem práce bylo a) na základě studia literatury zpracovat význam a způsob využití videonahrávek ve vzdělávání učitelů matematiky, b) vybrat videoukázky z hodin matematiky, které jsou využitelné v předmětu Didaktika matematiky pro budoucí učitele matematiky, a navrhnout jejich konkrétní využití (kontext, otázky pro studenty), c) vyzkoušet některé navržené aktivity s videoukázkami se studenty učitelství. V teoretické části jsou sumarizovány některé výsledky videostudie TIMSS a podán přehled o způsobu využití videonahrávek hodin matematiky ve vzdělávání budoucích učitelů i učitelů z praxe. Jsou zmíněny výsledky některých výzkumů z této oblasti. Jádro práce tvoří praktická část. Ve čtvrté kapitole je popsáno 12 videopřípadů, tedy videoukázek s navrženými úkoly pro studenty učitelství. V páté kapitole je uvedena výzkumná sonda, v níž byly použity dvě mnou navržené videoukázky a ověřen jejich výukový potenciál. V šesté kapitole je udělána analýza reakcí studentů na celou vyučovací hodinu a je zdůrazněna odlišnost v zaměření jejich pozornosti na určité jevy hodiny. V práci uvádím ukázky autentických reakcí studentů učitelství matematiky, které ilustrují konkrétní problematiku didaktických analýz videoukázek.
The thesis deals with the use of videorecordings in the education of mathematics teachers. Its goal is to a) make a review of literature focusing on the importance and ways of use of videorecordings in the education of mathematics teachers, b) choose video extracts from mathematics lessons which can be used in the course of mathematics education for future mathematics teachers and make proposals for their use (context, tasks for students), c) trial some of them with students, future mathematics teachers. The theoretical part summarises some results of TIMSS Video Study and includes a review of possible uses of videorecordings of mathematics lessons in the education of preservice and in-service teachers. Results of some research in this area are given. The core of the thesis consists of the practical part. Chapter 4 includes detailed descriptions of 12 videocases, that is videorecordings with proposed tasks for students. Chapter 5 consists of an experiment with students in which two of my proposed videocases were used with prospective mathematics teachers. The teaching potential of the videocases is described. Chapter 6 analyses the students' reactions to one whole mathematics lesson and their differing focus of attention is emphasised. Authentic reactions of prospective mathematics teachers are...