Učitelovo pojetí učiva o rodině
Teacher' s approach to family related curriculum
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35115Identifiers
Study Information System: 80575
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Hejlová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učitelovo pojetí výuky, společenské vědy, RVP ZV, ŠVP, kurikulum, učebnice, rodina, obsah vyučováníKeywords (English)
teacher's approach to education, social studies, FEP EE, school education programme, curriculum, textbooks, family, teaching contentDiplomová práce se zabývá pojetím učiva o rodině na 1. stupni základní školy. Teoretická část obsahuje analýzu problematiky současného pojetí rodiny z hlediska sociologie a psychologie, dále pak souhrn možných problémů souvisejících s učivem o rodině, několik doporučení, jak k učivu o rodině ve škole přistupovat a rozbor přístupu k tomuto učivu v RVP ZV, třech ŠVP a třech řadách učebnic Prvouky pro 1. stupeň českých základních škol. Empirická část ukazuje pojetí výuky o rodině tak, jak ho vnímají budoucí učitelé.
My diploma thesis focuses on the approach to family related curriculum at primary school. The theoretical part includes analysis of contemporary view of family in terms of psychology and sociology, summary of possible problems connected with the family related curriculum, some recommendations how to approach the family related curriculum and analysis of approach to this curriculum in FEP EE, three school education programmes and three sets of textbooks from primary education. The practical part examines the approach to family related curriculum from students' of teaching point of view.