Možnosti užití prvků jenského plánu v české speciální pedagogice
Possibilities utilization of features of jenaplan in Czech special education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34617Identifikátory
SIS: 88552
Katalog UK: 990014662630106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství na speciálních školách
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
13. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce se zabývá vývojem reformní pedagogiky a alternativního školství. Popisuje vznik a vývoj nejznámějších a nejčastějších alternativních škol v západním světě. Sleduje provázanost alternativních škol, jejich společné rysy i cíle. Podstatně podrobněji se pak práce zaobírá alternativní školou, která je ve světě známa jako jenský plán. Jsou zde popsány typické rysy a prvky, jimiž se vyznačují školy sjenským plánem. Práce srovnává alternativní školství v Holandsku a v České republice. Předmětem zkoumání této práce je hledání možností využití prvků jenského plánu ve speciální pedagogice. Práce sleduje také ty prvky, které jsou ve speciálních školách využívány a jsou v jenském plánu podstatné. Posledním bodem zkoumání je také možnost integrace žáků z postižením v základní škole s jenským plánem. Podkladem pro tento výzkum jsou rozhovory vedené se zkušenými speciálními pedagogy učícími na speciálních školách pro žáky s mentálním postižením a také s pedagogy, kterým je dobře známa pedagogika jenského plánu. Práce si klade za cíl osvěžit pedagogické stereotypy ve speciální pedagogice a podpořit zapojení prvků alternativní pedagogiky do českého speciálního školství.
This thesis deals with the development of new education and alternative education. It describes the origins and the development of the most known and the most frequent alternative schools in Western civilisation. The thesis follows the interconnection between alternative schools, their common features and objectives. Furthermore, the thesis focuses in greater detail on one type of the alternative education known as jenaplan. It describes the characteristics typical for schools using jenaplan and it compares alternative education system in Holland and in the Czech republic. The aim of this research is to find possible utilization of features of jenaplan in special education. The thesis observes also those features that are important for jenaplan and are already employed in special schools. The last question of the research is the possibility to integrate a pupil with disabilities in elementary school that uses jenaplan. The basic data for this research come from interviews with experienced special educators, who teach in special schools for disabled children with mental disabilities, and from interviews with educators who are familiar with jenaplan. The objective of this thesis is to refresh pedagogical stereotypes in special education and to encourage the integration of features of alternative education...
