Vyhodnocení čichového testu UPSIT za účelem cílené speciálně pedagogické intervence
Evaluation of the UPSIT olfactory test for the purpose of targeted special educational intervention
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34615Identifiers
Study Information System: 92101
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předkládaná diplomová práce poukazuje na čich a jeho roli v životě každého člověka a zabývá se možnou odlišností čichových schopností osob se zrakovým postižením ve srovnání se intaktní populací. Práce je rozdělena na dvě hlavní části teoretickou a praktickou a členěna na 6 hlavních kapitol. První část obsahuje charakteristiku role čichu z historického pohledu, spolu s příčinami a důsledky jeho poruch. Popsán je i proces zpracování čichového podnětu se specifiky tohoto smyslu u zrakově postižených. Ve druhé části je popsán čichový test UPSIT a vyhodnocené výsledky v rámci tohoto testu. Hlavním cílem této práce je porovnat čichové schopnosti osob se zrakovým postižením a bez zrakového postižení, se zaměřením na jejich odlišnost.
This thesis talks about the sense of smell and its role in everyone's life. It deals with possible differences in the olfactory ability of people with visual impairment in comparison to those with no impairment. This work is divided into two main parts - theoretical and practical - and is structured into 6 main chapters. The first part describes the role of smell from a historical point of view, as well as the causes and results of its defects. Also described is the act of processing smell with specific reference to visually impaired people. The second part describes the olfactory test UPSIT and its evaluated results. The main goal of this thesis is to compare the olfactory abilities of people with visual impairment and people wihout any, while focusing on the diference between them.