Vyhodnocení čichového testu UPSIT za účelem cílené speciálně pedagogické intervence
Evaluation of the UPSIT olfactory test for the purpose of targeted special educational intervention
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34615Identifikátory
SIS: 92101
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Květoňová, Lea
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
15. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předkládaná diplomová práce poukazuje na čich a jeho roli v životě každého člověka a zabývá se možnou odlišností čichových schopností osob se zrakovým postižením ve srovnání se intaktní populací. Práce je rozdělena na dvě hlavní části teoretickou a praktickou a členěna na 6 hlavních kapitol. První část obsahuje charakteristiku role čichu z historického pohledu, spolu s příčinami a důsledky jeho poruch. Popsán je i proces zpracování čichového podnětu se specifiky tohoto smyslu u zrakově postižených. Ve druhé části je popsán čichový test UPSIT a vyhodnocené výsledky v rámci tohoto testu. Hlavním cílem této práce je porovnat čichové schopnosti osob se zrakovým postižením a bez zrakového postižení, se zaměřením na jejich odlišnost.
This thesis talks about the sense of smell and its role in everyone's life. It deals with possible differences in the olfactory ability of people with visual impairment in comparison to those with no impairment. This work is divided into two main parts - theoretical and practical - and is structured into 6 main chapters. The first part describes the role of smell from a historical point of view, as well as the causes and results of its defects. Also described is the act of processing smell with specific reference to visually impaired people. The second part describes the olfactory test UPSIT and its evaluated results. The main goal of this thesis is to compare the olfactory abilities of people with visual impairment and people wihout any, while focusing on the diference between them.