Možnosti a úskalí nově vznikajících institucí či soukromých aktivit v předškolním vzdělávání
Possibilities and Difficulties of Rising Institutions and Private Activities in Pre-school Education.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34604Identifiers
Study Information System: 88054
Collections
- Kvalifikační práce [16847]
Author
Advisor
Referee
Opravilová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Naše legislativa umožňuje vznik soukromých aktivit v předškolním vzdělávání, mnohdy však díky nedostatečným zákonům zcela neprůhledných. Tato diplomová práce mapuje pozitiva a negativa soukromých předškolních zařízení. Zaměřuje se na postavení rodiny ve vztahu k dítěti, na problematiku hodnoty dítěte pro rodinu v minulosti a současnosti, analyzuje základní legislativní dokumenty potřebné k realizaci soukromého předškolního zařízení. Diplomová práce se zamýšlí nad tím, zda soukromé předškolní zařízení bere ohled na potřeby dětí předškolního věku a jak naplňuje podmínky předškolního vzdělávání stanovené v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V praktické části diplomová práce zjišťuje na konkrétních deseti soukromých předškolních zařízeních, v čem spatřují možnosti i úskalí majitelé, pedagogové a rodiče. Další problém, na který se zaměřuje je, zda mají pedagogové kvalifikaci pro učitelství v mateřské škole. Diplomová práce si klade za cíl prozkoumat, zda a v čem se liší názory majitelů, pedagogů a rodičů na pozitiva (možnosti) soukromých předškolních zařízení, zda si uvědomují i rizika (úskalí), která mohou děti ohrožovat.
Our legislation admits running private activities, but sometimes these are not sufficiently transparent according to our law. The author has researched the advantages and disadvantages of private pre-school institutions in this Diploma Thesis. The Diploma Thesis has aimed at the position of the family in relation to a child, the matter of child's value in current society in comparison to the past and has analysed the main legislative documents that are necessary for setting up private pre-school institutions. The author has focused on the fact how far private pre-school institutions fulfil children's needs and general vision of this education stage that are established in education framework for pre-school children. In the practical part of this Diploma Thesis, which comprises ten private pre-school institutions, the author has searched what owners, teachers and parents see as possibilities and difficulties in this kind of pre-school education. Another fact on which the author has focused is whether teachers are highly qualified for this job or not. The author's aim is to research whether and how their opinions are different regarding to the possibilities of private pre-school education and whether they are also aware of the danger which might threathen children.