Ženská spirituální hereze na přelomu 13. a 14. století
Female Spiritual Heresy at the turn of 13th and 14th Century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33039Identifiers
Study Information System: 90615
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Foltýn, Dušan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce Ženská spirituální hereze na přelomu 13. a 14. století je rozdělena do dvou částí. Část první vysvětluje, jak vůbec fenoménu ženské spirituální hereze rozumět, tj. hledá její ideové předpoklady a pokouší se ji časoprostorově vřadit do plného kontextu dobových událostí. Text si klade za cíl od sebe neodtrhávat ortodoxní a heterodoxní církevní dění, poněvadž autor se za dobu své práce ujistil ve svém přesvědčení, že hranice mezi těmito dvěma oblastmi je rozporuplná. Část druhá představuje osudy tří žen, jejichž pojetí třetí osoby Trojice a svébytná religiózní aktivita vyprovokovaly hierarchickou církev k takové reakci, že byly jako nebezpečné heresiarchy spáleny na hranicích Milána, Paříže a Carcassonne.
This master's thesis Female Spiritual Heresy at the turn of 13th and 14th Century, is divided i nto two parts. The first part explains how to understand the phenomenon of female spiritual h eresy; that is to say, it looks for the ideological presumptions of the phenomenon and attempts to locate its spatio- temporal place in the full context of contemporary events. The text does not aim to separate th e church's orthodox and heterodox affairs, as the author was satisfied over the course of his re search that the boundary between these two areas is contentious. The second part presents the fates of three women, whose concept of the third person of the T rinity and peculiar religious activities provoked the hierarchical Church to react i such a way, that they were burned as dangerous heresiarchs at the stakes of Milan, Paris and Carcassonne.