Význam psa v životě dítěte mladšího školního věku
The role of pet - dog in preadoslescent child's life
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33030Identifiers
Study Information System: 97771
Collections
- Kvalifikační práce [16245]
Author
Advisor
Referee
Kadlecová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dítě, pes, domácí mazlíček, rodina, vztahKeywords (English)
Child, Dog, Pet, Family, RelationshipNÁZEV: Význam psa v životě dítěte mladšího školního věku ABSTRAKT: Text je zaměřený na vztah mezi dítětem v mladším školním věku a psem v rodině. Teoretická část této práce shrnuje dosavadní poznatky ohledně historie a podoby vztahu člověk - pes a dítě - pes, ohledně chování psů jako domácích mazlíčků v rodině a o jejich možném vlivu na člověka a hlavně na dítě. V empirické části prezentuje autorka průběh a výsledky svého šetření na téma vztahu dítěte a jeho psa. Prostřednictvím analýzy rozhovorů s dětmi navštěvujícími třetí třídu základní školy a jejich kreseb se autorka snaží přiblížit, jak děti svůj vztah ke psovi vnímají a jaké postavení má pes v rodině. KLÍČOVÁ SLOVA: dítě, pes, domácí mazlíček, rodina, vztah
TITLE: The role of pet - dog in preadolescent child's life SUMMARY: This thesis is focused on the relationship between a school-aged child and a dog in his or her family. The theoretical part presents actual findings in history and form of man-dog and child- dog relationship, about breeding the pet-dogs in families and about their potential impact on man and namely on child. In the empirical part the author describes the process and the outcomes of her research in the area of child-dog relationship. Based upon semi-structured interviews with children attending the primary school third class and their drawings analysis, the author aims to clarify children's own perception of their relationships with dogs as well as the role of the dogs in their families. KEYWORDS: Child, Dog, Pet, Family, Relationship