Fyziologie rostlin ve výuce botaniky na základních školách
Physiology of Plants in Elementary School Botany
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33007Identifiers
Study Information System: 97173
CU Caralogue: 990012826480106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Hrouda, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
fyziologie rostlin, didaktická analýza učebnic, pracovní list, náměty k pokusům, videomateriálKeywords (English)
plant physiology, textbook didactical analysis, worksheet, experiment suggestions, video-materialDiplomová práce na téma "Fyziologie rostlin ve výuce botaniky na ZŠ" se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na didaktické analýze současně používaných učebnic a zakotvení tématu v platných kurikulárních dokumentech. Součástí je také výzkumná část, ve které zjišťuji možnosti materiálně názorných pomůcek používaných při výuce přírodopisu. Praktická část tyto poznatky využívá a na jejich základě bylo vytvořeno interaktivní CD, které obsahuje pracovní listy věnující se hlavním okruhům fyziologie rostlin. Pracovní listy mají formu textovou - výukovou, doplňkovou a praktickou, která obsahuje vhodné pokusy. Jsou doplněny metodickými poznámkami pro vyučující. Kompletní verze je na přiloženém CD. klíčová slova: fyziologie rostlin, didaktická analýza učebnic, pracovní list, náměty k pokusům, videomateriál
This thesis on the topic "Physiology of Plants in Elementary School Botany" consists of theoretical and practical part. The theoretical part focuses on a didactical analysis of the textbooks currently in use and integration of this topic in the valid curricular documentation. It also includes a research part, in which the possibilities of material visual aids used in science teaching are identified. The practical part makes use of these observations. A interactive CD, which includes worksheets on the main areas of plant physiology, has been created based on these observations. The worksheets are in educational text form, include gap-filling activities, and practical - with appropriate experiments. To these, methodology notes for teacher are supplied. The complete version is on the attached CD. Keywords: plant physiology, textbook didactical analysis, worksheet, experiment suggestions, video-material