Aktivní slovní zásoba vztahující se k vnímání těles u dětí ve věku 5 - 6 let
Active vocabulary connected with the perception of
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32935Identifikátory
SIS: 95913
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šarounová, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
6. 1. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vnímání těles, slovní zásoba, jazykové prostředky, identifikace, popis, porovnávání, slovo, pojemKlíčová slova (anglicky)
solid object perception, vocabulary, means of expression, identification, description, comparison, word, termResumé Diplomová práce se zabývá aktivní slovní zásobou související s vnímáním těles u dětí ve věku 5 - 6 let. Hlavním cílem práce je zmapovat, která slovní vyjádření děti používají při rozpoznávání, porovnávání a identifikaci těles, jak jsou schopny se při identifikaci těles vyrovnat s deficitem příslušné slovní zásoby, čeho si při popisu, identifikaci a porovnávání těles děti nejčastěji všímají, resp. co je pro ně v komunikaci nejsnadnější a k čemu naopak nemají jazykové prostředky. K naplnění tohoto cíle slouží metoda experimentu, který proběhl ve dvou mateřských školách podle předem připraveného scénáře. Při realizaci experimentu byla použita sada dřevěných těles, které měly děti identifikovat, popisovat a porovnávat. Přínos práce spočívá v tom, že se zabývá tématy týkajícími se předškolního věku, která v dostupné literatuře nejsou podrobněji zpracována.
The thesis deals with active vocabulary related to the perception of solid objects by 5-6- year-old children. The main objective of this thesis is to map which verbal expressions the children use when recognising, comparing and identifying solid objects, how they are able to cope with the deficit of the respective vocabulary, what details they notice most often in describing, identifying and comparing solid objects, or what is most easy for them and, by contrast, what they are not able to express in words. To meet this objective, an experiment method was applied. The experiment was conducted in two kindergartens according to the scenario prepared in advance, using a set of wooden solid objects, which the children were to identify, describe and compare. The contribution of the thesis consists in the fact that it addresses the topics related to pre- school age, which are not elaborated in more detail in the available literature.